خانه / اسلايد / جلوه های درخشان حضرت فاطمه زهراء(س)

جلوه های درخشان حضرت فاطمه زهراء(س)

جلوه های درخشان حضرت فاطمه زهراء(س)
جلوه نخست: حضرت فاطمه زهراء(س) منبع انوار ائمه(ع) و مشکات مصابیح هدایت است .
از برخی روایات استفاده می شود که علت تجلیات خاص نور آن حضرت این بوده است که ایشان منبع انوار ائمه معصومین می باشد . از آنجا که ایشان أم الأئمه(ع) بوده و نور هر یک از فرزندان معصوم ایشان از منبع درخشان نور آن بانوی عالمین گرفته شده است، آن حضرت منبع الأنوار و مشکات نور ائمه(ع) می باشند.
در پایان روایتی که از جابر از امام صادق(ع) ذکر شد، خداوند متعال به ملائکه خطاب فرمود: «از این نور امامانی را خارج می سازم که به امر من قیام کرده و به سوی حق من هدایت می نمایند.
و پس از به پایان رسیدن وحیّم، (وحی) آنان را خلفای خود در روی زمین قرار می دهم»
در روایت دیگری از امام صادق(ع) می فرماید: «پیوسته این نور در صورت فاطمه (س) بود تا اینکه حسین (ع) متولد شد. پس این نور تا روز قیامت در صورت ما ائمه اهل بیت، امامی بعد از امامی منتقل می شود.
درسوره نور می خوانیم: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴿٣٥﴾ فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ ﴿٣٦﴾ نور).
خدا نور آسمان‏ها و زمين است ؛ وصف نورش مانند چراغدانى است كه در آن ، چراغ پر فروغى است ، و آن چراغ در ميان قنديل بلورينى است ، كه آن قنديل بلورين گويى ستاره تابانى است ، [و آن چراغ] از [روغن] درخت زيتونى پربركت كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى‏شود ، [و] روغن آن [از پاكى و صافى] نزديك است روشنى بدهد گرچه آتشى به آن نرسيده باشد ، نورى است بر فراز نورى ؛ خدا هر كس را بخواهد به سوى نور خود هدايت مى‏كند ، و خدا براى مردم مثل‏ها مى‏زند [تا حقايق را بفهمند] و خدا به همه چيز داناست .«۳۵» [اين نور] در خانه‏هايى است كه خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت يابند و نامش در آنها ذكر شود ، همواره در آن خانه‏ها صبح و شام او را تسبيح مى‏گويند .


بعضی از مفسرین و عرفاء در تآویل این آیات میگویند : مقصود از نور آسمانها و زمین، نور وجود است که از سوی خدا به آنها افاضه می شود، نمونه نور او مانند مشکات است .(مشکات چراغدان ثابت را گویند که در قدیم همچون طاقچه ای در دیوار قرار داشت و محل نور افشانی اطاق بود.). فاطمه (س) در میان زنان اهل دنیا ستاره ای درخشان است
نوری بالای نور است، امامی پس از امامی می آید که در واقع هر یک نوری پس از نور دیگر است «خداوند هر کس را بخواهد به سوی نور خود هدایت می کند» خداوند هر که را بخواهد به سوی ائمه هدایت می کند .
از این تشبیه چنین بدست می آید که مثل نور خدا همچون چراغدانی است که در آن چراغی (شامل فتیله و روغن چراغ) قرار دارد و این چراغ در ظرفی شیشه ای جای گرفته است.
از مجموعه این مشکات و مصباح و زجاجه، چنان نوری متصاعد است که گویا نور بر روی نور موج می زند. بر این اساس حضرت امّ الائمه زهراء (س) مشکاتی است که مصباح درخشان ائمه (ع) در او جای گرفته و انوار ایشان از مشکات وجود مقدس صدیقه طاهره (س) بر عالم می تابد.
چنانکه در روایات آمده است، حضرت زهراء (س) دارای تجلیات درخشانی بودند که برای برخی از اهل زمان خود نمایان می شد. هرگاه که آن حضرت در محراب عبادت می ایستاد، انوار درخشان او از رخسار مبارکش بر همه جا می تابید. طبق روایات این انوار به حضرت سیدالشهداء(ع) منتقل شد و از وجود آن حضرت به امامانی که از اولاد آن حضرت بوده اند انتقال یافت.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *