خانه / اسلايد / جلوه سوم: اختفای حقایق و انوار حضرت زهراء (س)

جلوه سوم: اختفای حقایق و انوار حضرت زهراء (س)

جلوه سوم: اختفای حقایق و انوار حضرت زهراء (س)
حجاب و عفاف ویژه حضرت زهراء(س) جمال و حُسن والای او را که مظهر حُسن و جمال مطلق الهی بود در پرده می داشت. تنها کسانی شایستگی نظر بر جمال بی مثال او را داشتند که خود صاحب مقام عصمت و واسطه های فیض الهی بودند.
رسول خدا، امیرالمؤمنین و حسن و حسین صلوات الله علیهم اجمعین. حجاب و عفاف خاص آن حضرت نشان از اختفاء و پوشش اسرار و انوار الهی در وجود ایشان دارد که توان درک حقیقت آن لیلة القدر حقیقی را از همگان ربوده است .
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْر٢
لیلة یا شب سخن از اختفاء و پنهانی و پوشیده بودن دارد، چنانکه «یوم» یا روز از روشنایی و ظهور و بروز سخن میگوید. حقیقت این بانوی بی مثال چنان در میان حجاب و پوشش لیلة القدر فرو رفته، که جز محرمان آستان مبارکش از آن بی اطلاعند.
در منطق قرآن کریم در جایی که سخن از بروز و ظهور است به «یوم» تعبیر می شود ؛ چنانکه قیامت را که روز بروز حقیقت اشیاء و ظهور مالکیت الهی بر همه هستی است، «یوم القیامه» می نامد.
يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ ۖ وَبَرَزُوا لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿٤٨﴾ ابراهیم
[در] روزى كه زمين به غير اين زمين ، و آسمان‏ها [به غير اين آسمان‏ها] تبديل شود ، و [همه] در پيشگاه خداى يگانه قهّار حاضر شوند .
يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ ۖ لَا يَخْفَىٰ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ ۚ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ ۖ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿١٦﴾
روزى كه همه آنان آشكار مى‏شوند ، [و] چيزى از آنان بر خدا پوشيده نمى‏ماند . [و ندا آيد :] امروز فرمانروايى ويژه كيست ؟ ويژه خداى يكتاى قهّار است .«۱۶»غافر
این تعابیر مربوط به سیر صعودی خلایق به سوی پروردگار است. اما در مقابل، آنجا که سخن از نزول و اختفاء است از آن به لیل تعبیر می شود. إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ ۚ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ ﴿٣﴾دخان
(به راستى ما آن را در شبى پربركت نازل كرديم ؛ زيرا كه همواره بيم‏دهنده بوده‏ايم) ؛ «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» ( ما آنرا نازل کردیم در شب قدر)


علامه حسن زاده آملی می نویسد: «مبانی عقلی و نقلی داریم که منازل سیر حبّی وجود در سیر نزول، معبّر به لیل و لیالی است؛ چنانکه در معارج ظهور صعودی به یوم و ایام . بعضی از لیالی، لیالی قدرند و بعضی از ایام، ایام الله»
آری نزول حقیقت قرآن در محدوده عالم طبیعت در ظرف لیل تحقق می یابد؛ چرا که از وسعت و اطلاق به حدود و قیود راه یافته است؛ و لیل نیز ظرف اختفای حقایق است که اسرار نبوت و ولایت در حجاب او پنهان گشته اند. آنچه از ولایت ائمه معصومین (ع) به بشریت عطا شد ، نازله ای از آن حقیقت رفیع است که در ظرف لیلة القدر حضرت فاطمه زهراء (س) نازل گردید.
این بانوی عالمین واسطه انوار الهی و جایگاه اختفای ربوبی است. حجاب فاطمه (س) ، حجاب وجه حق، و پرده غیب است. آنها که محرم آستان أم أبیها ، بلکه مادر عالمیان (علیها السلام) هستند، از اسرار هستی و نور وجه حق بهره مند گردیده و به حریم لقاء قدم می گذارند.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *