خانه / اسلايد / جلوه پنجم: حضرت زهراء (س) حقیقت کوثر است.

جلوه پنجم: حضرت زهراء (س) حقیقت کوثر است.

جلوه پنجم: حضرت زهراء (س) حقیقت کوثر است.
سوره ای در شأن فاطمه زهراء(س) نازل شده بنام «کوثر» به معنای خیر کثیر و فراوان است و معانی این واژه بسیار وسیع و جامع است که از جمله مصادیق بی شمار آن :
۱ـ حوض و نهری در بهشت است که تعلق به پیامبر اکرم (ص) دارد و مؤمنان به هنگام ورود به بهشت از آن سیراب می شوند.
۲ ـ مقام شفاعت کبری در قیامت ، نبوت و حکمت ، و علم به حقایق اشیاء ، قرآن ، کثرت اصحاب و پیروان ، کثرت معجزات ، کثرت علم و عمل ، کثرت معرفت در توحید ، کثرت نعمتهای دنیا و آخرت ، و نیز نسل کثیر و ذریه فراوان و باقی ماندن نسل که از وجود دختر والا مقام ایشان حضرت فاطمه زهرا (س) نشأت گرفته است . و نیز فضل کثیر و خیر کثیر آمده است .


آری خداوند متعال به حبیب خود نعمتهای بی حد عطا فرموده است که مصادیق آن حتی از حیطه شمار خارج است ، اما در شأن نزول این سوره می خوانیم که چون پیامبر فرزند پسری نداشت و گمان میکردند که نسل او منقطع میشود چون طبق سنت خود برای فرزند پسر اهمیت فوق العاده ای قائل بودند و او را تداوم بخش برنامهای پدر می شمردند و آنها خوشحال بودند و فکر میکردند که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) بخاطر نداشتن فرزند ذکور برنامه هایش تعطیل خواهد شد لذا سران مشرکین به پیغمبر «ابتر» می گفتند ، که سوره کوثر نازل شد که حضرت را به نعمت های بسیار و کوثر بشارت داد و دشمنان او را «ابتر» خواند ، و فرمود:
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾
و با نازل شدن این سوره خداوند به طور اعجاب آمیزی به آنها پاسخ گفت و خبر داد و دشمنان او «ابتر» خواهند بود و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد .
بشارتی که در این سوره داده شد از یک سو ضربه ای بود بر امیدهای دشمنان اسلام ، و از سوی دیگر تسلی خاطری برای رسول اکرم (ص) بود که بعد از شنیدن لقب زشت و توطئه دشمنان، قلب پاکش غمگین و مکدّر شده بود.
*اگر چه نصّ صریح در هیچ روایتی نیامده است که مقصود از کوثر حضرت فاطمه (س) است، اما با توجه به شأن نزول این سوره مبارکه و تعلیلی که از آیه آخر آن فهمیده می شود، واضح است که مقصود از «کوثر» کثرت ذریهء رسول خدا (ص) است که به آن حضرت اعطاء شد.
پرُ واضح است که نسل مبارک رسول اکرم (ص) از طریق فاطمه زهراء(س) انتقال یافت و با وجود اینکه تلاش بسیار برای انقطاع این نسل صورت گرفت ، اما ذریه پاک او عالم گیر شد.
ابن شهر آشوب در باره آیه شریفه «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ» .می نویسد : «کوثر مبالغه در کثرت است، یعنی بسیاری فرزندان آن حضرت».
حضرت زهراء آن خیر کثیری است که خداوند به رسولش محمد مصطفی(ص) اعطاء فرمود و نسل مبارک آن حضرت از طریق دخت مکرمش عالم را مزیّن فرمود.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *