خانه / اسلايد / جلوه ششم : در خطبه فدکیه

جلوه ششم : در خطبه فدکیه

جلوه ششم : در خطبه فدکیه
فدک مالی بود که خداوند بوسیله پیمبر(ص) به زهراء (س) داده که در اثر مصالحه با یهود بتصرف پیغمبر(ص) در آمد و احدی از مسلمانان را حقی و سهمی نبود و عوالی نیز که مال مخریق یهودی بود و خودش آمد و مسلمان شد و آن هنگامی بود که جنگ اُحد شروع شده بود .
گفت یا رسول الله(ص) میخواهم بجبهه بروم و کشته شوم عوالی را به شما تقدیم میکنم همانطور هم که دلش میخواست شد و به فیض شهادت رسید . خداوند هم امر فرمود (و آت ذاالقربی حقه) این فدک و عوالی را باید به ذی القربی بدهی .
پیمبر(ص) فرمود: از جبرائیل پرسیدم مراد از ذی القربی کیست ؟ جبرائیل گفت زهراء (ع) پیغمبر(ص) هم آن را تسلیم زهراء (س) فرمود .
فدک و عوالی در آمد سرشاری داشت ، و حضرت زهراء(س) سه سال متصرف بود عاملها و کارمندانش مال الاجاره را میاورند و حضرت زهراء هم بین فقراء مدینه قسمت میکرد اما خودش چطور ؟ از آن استفاده نمیکرد ، آری زهد اینست .
پس از آنکه ابوبکر بخلافت قرار گرفت و پیش آمدهای ناروائی که برای اسلام و مسلمین پیش آمد تصمیم گرفت فدک را از زهراء (س) بگیرد گر چه تا وقتی که پیغمبر(ص) زنده بود فدک در تصرف زهراء (س) بود ، پس از رحلت پیامبر(ص) پیش خود چنین صلاح دیدند که نباید فدک در دست اهلبیت (ع) باشد که مبادا فقراء دورشان جمع گردند و خلافت برایشان قرار نگیرد، لذا فرستاد و عاملهای زهراء (س) را بیرون کردند و از طرف خلیفه ابوبکر تصرف نمودند.
و کارمندان زهراء (س) خبر دادند که فدک را از ما گرفتند زهراء (س) هم با همان حال بیماری که داشت وظیفه خود دید که باید احقاق حق کند.
لذا با کمال حجاب و پوشیدن مقنعه و جلباب (چادری که تمام بدن را پوشیده بود) سر تا پایش پوشیده با کمال حجاب و عفاف ، در میان عده ای از زنان بنی هاشم و دیگران چون ام ایمن بمسجد آمده بر ابوبکر که در میان جمعی از مهاجر و انصار نشسته بود وارد شد.


و خطبه غرائی در اعلی درجه فصاحت و بلاغت انشاء فرمود که مشتمل بود بر معارف و بیان حقایق و علل شرایع و احقاق حق و ابطال باطل ، و در این خطبه مبارکه مطالب مهم دینی را که دانستنش بر همه ضروریست بیان فرمود.
در خطبه فدکیه، عظمت حضرت زهراء (س) و علم حضرت در این خطبه تجلی کرده و نشانگر شخصیت والای آن حضرت است . خطبه پر باری که به اغلب نیازهای جامعه اسلامی پاسخ دقیق داده است، از بزرگترین اسناد حقانیت امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) و یازده امام معصوم است.
خانواده های عشاق اهل بیت آنرا حفظ میکردند و با این کلمات آسمانی از فتنه ها رمیده و راه امام زمانشان را بخوبی تشخیص داده تا لحظه ای از این نور الهی غفلت نکنند.

همچنین ببینید

قرآن نور و هدایت است

?قرآن نور و هدایت است خداوند در وصف کلام خود می فرماید: ✨✨يَهْدِي بِهِ اللَّهُ …

ترک دنیا طلبی مذموم

┄═﷽═┄ ✅ ترک دنیا طلبی مذموم   🗞امام صادق (علیه‌السلام) به عنوان بصری می‌فرماید: «وَ …

مواضیع قرآن :

مواضیع قرآن : 🍀 یکی از مسائل مهمی که در قرآن بدان پرداخته است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *