خانه / اسلايد / شهادت امام هادی(ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد

شهادت امام هادی(ع) بر عموم شیعیان تسلیت باد

دل مهدی صاحب زمان از فراغ و شهادت جانسوز جدش آکنده از غم است.
جدی که غریب سامرا نام گرفت و در غربت شهد شهادت نوشید…
او علي بن محمد(ع)، معروف به هادی و نقی و دهمين امام شيعيان است که در سوم رجب، و به قولي در ۲۵ جمادی الآخر، در سامرا به شهادت رسيد[۱] این امام همام که فرزند باب‌الحوائج حضرت جواد(ع) است، پس از شهادت پدر بزرگوارشان در ذی‌قعده سال ۲۲۰ ، مقام منيع امامت را بر عهده گرفت.

زیارت وداع امام هادی (ع) و امام عسگری (ع)
زیارت امین الله
صلوات بر امام هادی(ع)

امام هادی (ع)؛ در مدت امامت خويش، با خلافت شش تن از خلفای بنی‌عباس معاصر بود و آنان عبارت بودند از: معتصم، واثق، متوكل، منتصر، مستعين و معتز.
البته رفتار اين عده از خلفای عباسی با امام علی‌النقی‌(ع) متفاوت بود؛ برخی رفتار خصمانه و برخی ديگر رفتار متعادل تری با ایشان، اعمال می‌کردند.
نکته حائز اهمیت این است که در واقع همه این خلفای عباسی، در غصب خلافت و ناديده گرفتن حقوق امامت، هم رأي و هم نظر بودند.
در این بین، متوكل عباسی (دهمين خليفه عباسيان) بيش از همه، نسبت به اهل بيت(ع) و خاندان امامت و علويان صاحب نام، دشمنی مي‌ورزيد و از هر راه ممكن در صدد اذيت و آزار آنان بر می‌آمد.
متوکل عباسی، در سال ۲۴۳ قمری، امام علی‌النقی(ع) را از مدينه منوره به سامرا فراخواند و آن حضرت را برای هميشه از موطن اصلی و اجداد طاهرينش دور نمود.[۲] امام علی‌النقی(ع) به مدت ۱۱ سال در سامرا (پايتخت عباسيان) و در محله عسكر (منطقه مسكونی نظاميان) به حالت تبعيد، زندگی نمود و در اين مدت، تحت مراقبت و نظارت دستگاه امنيتي خلافت قرار داشت و از تماس با دوستان و ياران خويش محروم بود.
سرانجام در سوم رجب و يا به روايتی در ۲۵ جمادی الآخر سال ۲۵۴ قمری، در ايام خلافت معتز عباسی، به وسيله معتمد عباسی، برادر خليفه وقت، مسموم و در آن غريبه سرا، به شهادت رسيد.
این شهادت غریبانه ازین بایگب نیز جانسوز است که هنگام شهادت آن امام همام، جز فرزندش امام حسن عسكری(ع)، كسی در بالينش حاضر نبود.
اگرچه امام هادی (ع) شهادت غریبانه ای داشت اما تشييع جنازه با شكوهی از ایشان به عمل آمد. دوستداران اهل بيت(ع)، فقها، قضات، دبيران، اميران و حتی بزرگان دربار خلافت در تشييع جنازه مطهر وی شركت كرده و ایشان را در يكی از حجره‌های خانه اش دفن نمودند.[۳]

شهادتش بر عموم شیعیان تسلیت باد.

همچنین ببینید

با خدا حرف بزن (دعا و مناجات) 

با خدا حرف بزن (دعا و مناجات) سعی کن چند فقره از دعای ابوحمزه را …

ماه انس با قرآن و دعا 

ماه انس با قرآن و دعا ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن و نیز ماه …

قرآن منبع معارف است

  قرآن منبع معارف است اسراری از خلقت همه موجودات در قرآن است، خلقت آسمانها …

یک دیدگاه

  1. سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به
    کارتون ادامه بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *