خانه / اسلايد / پنج دستور مهم برای موفقیت در اجرای حکم خدا

پنج دستور مهم برای موفقیت در اجرای حکم خدا

پنج دستور مهم برای موفقیت در اجرای حکم خدا

اول مي فرمايد :
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلًا ﴿٢٣﴾
(به راستى ما قرآن را به تدريج بر تو نازل كرديم ).
خطاب متوجه به حضرت رسول (ص) است که می فرماید : به حقیقت و درستی ما قرآن را به حکمتهای چندی آیه بآیه و بتدریج بر تو فرود آوردیم. و در جای دیگر می فرماید:
وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَىٰ مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلًا ﴿١٠٦﴾
و قرآن را بخش بخش، [و آیه آیه] قرار دادیم تا آن را با درنگ و تأمل بر مردم بخوانی، و آن را تدریجاً [بر پایۀ مناسبت ها و حوادث و وقایع] نازل کردیم أنرا نازل كردني .
*از این آیه استفاده می شود که قرآن یک حقیقت بسیطی است که در عالم (ماورءالطبیعه) موجود است ، و از روی حکمت از آن مرتبه تنزل داده ، و آیه آیه فرود آورده شده .پاورقی ص ۳۷۶
مفسرين مي گويند چون در این آیه دو ضمیر ذکر شده ، «انا» و ضمیر «نحن» و این نحو بیان تأکید در کلام را می رساند . گویا اشاره به این است که : کفار می گویند: این قرآن سحر و کهانت است لکن (خداوند) ملک علام مؤکداً می گویند ما فرستادیم قرآن را بر تو آیه بآیه ، و این قرآن از محل صدق و حقیقت و از نزد پروردگار تو فرود آمده .

سپس پنج دستور مهم به پیامبر اسلام (ص) می دهد : اولین آن «دعوت به صبر و استقامت » است و می فرماید:
فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ (پس در برابر فرمان پروردگارت شكيبا باش )
اکنون که چنین است در طریق تبلیغ و اجرای احکام پروردگارت صابر باش و از مشکلات و موانع راه و کثرت دشمنان و سرسختی آنها ترس و هراسی به خود راه مده و همچنان به پیش حرکت کن «فاصبر» ف (پس) فرع بر نزول قرآن از سوی خدا ، یعنی پشتیبان تو خداست «ربک» اشاره لطیفی به این معنا دارد.


خلاصه اولین دستور این است که :
«بر جفا و سرزنش کفار صبر کن و بر حکم حق تعالی و تبلیغ رسالت ثابت قدم باش ، و استقامت خود را از دست مده».
و در دومین دستور می فرماید: وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا » و از هيچ گنهكار يا كافرى از اين مردم اطاعت مكن ). تابع مشو کسانی را که در نفس پرستی مرتکب گناهان کبیره گردیده ، و کفران ورزیده و از حق و حقیقت رو گردانیده اند.
از بعضی از مفسرین رسیده که مقصود از «اثماً» گناهکاری است که تو را دعوت به گناه نماید مثل عتبه بن مغیره که گفت دست از دعوت خود بردار تا دختر زیبای خود را بتو بدهم .
و «کفورا» آن ناسپاسی است که تو را به کفر بخواند چون ولید بن مغیره که گفت بدین آباء و اجداد خود رجوع کن تا تو را توانگر نمایم ، و معلوم است که آثم (گناهکار) و کفور (کافر و کفران کننده ) مفهوم وسیعی دارد که همه مجرمان و مشرکان را شامل میشود . و آثم مفهوم عام دارد که کفور را نیز شامل میشود .
بنابراین ذکر کفور از قبیل ذکر خاص بعد از عام و برای تأکید است ،
ولی از آنجا که صبر و استقامت در برابر هجوم این مشکلات عظیم کار آسانی نیست و پیمودن این راه توشه خاصی لازم دارد.
و در سومین دستور می فرماید:
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِيلًا ﴿٢٥﴾»
و صبح و شام نام پروردگارت را ياد كن .
«بُکرةً» به فاصله میان طلوع فجر و طلوع آفتاب گفته می شود «اصیل» به معنای فاصله عصر تا غروب و آخر روز است. ممکن است مراد از این دو کلمه ، یاد خدا در آغاز و انجام روز و أقامه نماز باشد.
ای رسول اکرم(ص) یاد کن و بخوان پروردگار خود را به أسماء الحسنی در صبحگاه و در طرف شام ، اشاره به اینکه تو از گفتار دشمنان دلتنگ مباش و از آنان اعراض نما و در صبح و شام ، شاید اشاره به تمام روز باشد به ذکر پروردگار و یاد او و توجه به جناب او مشغول باش ، و شاید مقصود از «بکرة» نماز صبح (یا آغاز روز ) و از «اصیلا» نماز عصر (یا آخر روز ) باشد .
و در چهارمین و پنجمین دستور را در آیه بعد می فرماید:
وَمِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا ﴿٢٦﴾ إ
پاره ای از شب را برای او سجده کن! و او را در شبِ طولانی با تسبیح گفتن [از هر عیب و نقصی] پاک و منزّه بدار !
چهارمین دستور «سجده » و پنجمین دستور «تسبح» است : شبانگاه برای او سجده کن و مقدار زیادی از شب او را تسبیح گوی تا در سایه آن ذکر و این سجده و تسبیح نیروی لازم و قدرت معنوی و پشوانه کافی برای مبارزه با مشکلات این راه را فراهم سازی .
این دو آیه در حقیقت بیانگر لزوم توجه شبانه روزی و مستمر به ذات مقدس پروردگار است ؛ و بعضی آنرا به خصوص نمازهای پنجگانه و یا باضافه نماز شب ، و ظاهر اینست که نمازها مصداقهایی از این ذکر مستمر الهی ، و تسبیح و سجده در پیشگاه مقدس اوست. و ممکن است مقصود نماز شب باشد که حضرتش به آن مأمور بود .
و مقصود از سجده همان حالت انقیاد و تواضع و بندگی حق تعالی باشد که چون شب از اشتغال به امر تبلیغ فارغی بکلی روی دل بسوی حق تعالی نما و از خلق اعراض کن و مشغول حمد و ثناء و ذکر پروردگار خود باش ، و به آنچه مأمور می گردی عمل نما .
نماز شب در تقویت روح ایمان ، و تهذیب نفوس ، و زنده نگهداشتن أراده انسان در طریق اطاعت خدا تأثیر فوق العاده دارد.

خلاصه

«فاسجد له» سجده کن ، اشاره باینکه در مقام اطاعت و بندگی متواضع و منقاد حق تعالی گردی « و تبلیغ رسالت تو را از توجه بحق و اظهار بندگی باز ندارد.

نکته قابل توجه

دستورات پنجگانه آیات فوق گر چه به صورت برنامه ای برای پیامبر اکرم (ص) ذکر شده ، ولی در حقیقت سر مشقی است برای همه کسانی که در مسیر رهبری معنوی و انسانی جامعه بشری گام بر می دارند.
آنها باید بدانند بعد از اطمینان و ایمان کامل به هدف و رسالتی که دارند لازم است صبر و استقامت پیشه کنند و از انبوه مشکلات راه وحشت نداشته باشند.
چرا که هدایت یک جمعیت به خصوص زمانی که در مقابل انسان افراد ناخود آگاه و دشمنان لجوج وجود داشته باشند، همیشه توأم با مشکلات عظیم بوده و هست و اگر صبر و استقامت رهبران نباشد هیچ رسالتی به ثمر نمی رسد.
و باید در برابر وسوسه های شیاطینی که مصداق آثم و کفورند، و با أنواع حیل و تزویر سعی در منحرف نمودن می کنند صبور و مقاوم بود.
آری مؤمنین و رهبران الهی ، باید در تمام مراحل برای قدرت روحی ، و نیروی أراده ، عزم راسخ، و تصمیم آهنین، هر صبح و شام به یاد خدا باشند، و پیشانی را بر درگاهش بسایند، مخصوصاً از عبادتهای شبانه و راز و نیاز با خدای خود ، از او مدد گیرند که اگر این أمور رعایت شود پیروزی حتمی است.
و اگر در پاره ای از مراحل مصیبت و شکستی رخ دهد در پرتو این أصول می توان آنها را جبران کرد، برنامه زندگی پیامبر اسلام (ص) و دعوت و رسالت او سر مشق مؤثری برای رهروان این راه است .

پیام ها

۱ـ قرآن به تدریج نازل شده است. «نزّلنا علیک القرآن».
۲ـ پیاده کردن فرامین قرآن، صبر و مقاومت لازم دارد. «نزّلنا …فاصبر».
۳ـ پایداری و صبر، در انجام فرمان پروردگار ارزش دارد، نه در پافشاری به سلیقه های شخصی خود.«فاصبر لحکم ربّک».
۴ـ فرامین الهی ، برای رشد انسان است. «لحکم ربّک».
۵ـ انبیا به موعظه الهی نیاز دارند. «فاصبر لحکم ربّک».
۶ـ گناه کاران و خلافکاران تلاش می کنند که در رهبری مسلمین نفوذ کنند. «فاصبر لحکم ربّک و لا تطع منهم آثماً او کفوراً».
۷ـ یاد خدا، انسان را صبور و مقاوم می کند. «فاصبر…واذکر…بکرة و اصیلاً».
۸ـ از اوقات مناسب برای یاد خدا ، آغاز و پایان روز است. «بکرة و اصیلاً».

نکته ها

*فرمان عبادت و تکرار کلمه «لیل» در یک آیه کوتاه نشانه ی اهمیت و نقش شب در عبادت است.
*از امام صادق و امام رضا(علیهماالسلام) پرسیدند: مراد از فرمان «سبحه لیلاً طویلاً».چیست؟ فرموند: نماز شب.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *