خانه / اسلايد / آیات ۱ تا ۵ سوره لقمان

آیات ۱ تا ۵ سوره لقمان

بسم الله الرحمن الرحیم
آیات ۱ تا ۵ سوره لقمان

« الم » (لقمان/۱)
« تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ » (لقمان/۲)
این ایات کتاب حکیم است (آیاتی پر محتوا و استوار)
« هُدًی وَرَحْمَةً لِّلْمُحْسِنِینَ » (لقمان/۳)
مایه هدایت و رحمت برای نیکوکاران است.
« الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ » (لقمان/۴)
همان ها که نماز بر پا می دارند، زکات را ادا می کنند، و به آخرت یقین دارند.
« أُوْلَئِکَ عَلَی هُدًی مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » (لقمان/۵)
آنها بر طریق هدایت ‍پروردگارشان هستند و آنهایند رستگاران.

تفسیر آیات
سخنان مفسرین در توجیه (الم)
۱ – الف اشاره به (اَنَا) و لام به (لی) و میم به (من) (انا الله) یعنی منم خدای یکتا و جز من کی است اِلَه عالم.
۲ – (انا الله اعلم) من بر همه چیزها عالم ترم  ونیز توجیهات دیگری از مفسرین نقل شده لکن چنانچه قبلا گفته شد چون حروف مقطعّات در اول بعضی از سور از متشابهات قرآن بشمار می رود و علم او نزد حق تعالی است سکوت در آن اولی است.
« تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْحَکِیمِ »
«تلک» از اسماء اشاره است و اشاره به آیات قرآن و کنایه از عظمت و اهمیت ایات این قرآن است گویی در اوج آسمانها و در نقطه دور دستی قرار گرفته.
تصویف (کتاب) به (حکیم) یا به خاطر استحکام محتوای آن است چرا که هرگز باطل به آن راه نمی یابد و هرگونه خرافه را از خود دور می سازد جز حق نمی گوید جز براه حق دعوت نمی کند، درست در مقابل (لهوالحدیت) (سخنان بیهوده) که در آیات بعد می آید قرار دارد.
یا به این معنی که این قرآن همچون دانشمند حکیمی است که در عین خاموشی با هزاران زبان سخن می گوید.
تعلیم می دهد، اندرز می گوید، تشویق می کند، اندرز می دهد، داستانهای عبرت انگیز بیان می کند.، و خلاصه به تمام معنی دارای حکمت است، و این سر آغاز، تناسب مستقیمی دارد با سخنان لقمان حکیم که در این سوره از آن بحث شده.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *