خانه / اسلايد / «یا خیر الفاتحین» (ای بهترین گشایشگران) .

«یا خیر الفاتحین» (ای بهترین گشایشگران) .

«یا خیر الفاتحین» (ای بهترین گشایشگران) .

گشایش یعنی برطرف کردن امر بسته ای، اعم از اندوه، یا گرفتگی رزق، یا بسته بودن قلب، نسبت به مکاشفات، و بسته بودن درهای آسمان و عدم نزول وحی. و فتاح و فاتح و خیر فاتحین، در معنی یکی هستند؛ ولی نسبت به یکدیگر در شدت و ضعف و خصوصیات متفاوتند.

«فتح» از نظر عرفا، به سه نوع ، تقسیم می گردد: فتح قریب ـ فتح مبین ـ فتح مطلق.

۰۱ ـ «فتح قریب» آن است که شخص از صفات خبیثه خالی شود و به مقام قلب برسد، و صفات قلبی پیدا کند، مانند پیدا شدن صفات عفت، شجاعت ،سخاوت ، و حکمت و غیره .

قرآن کریم می فرماید: در سوره الصف ۱۳
«نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ »
و نعمتى ديگر كه دوستش داريد: نُصرتى است از جانب خداوند و فتحى نزديك، و مؤمنان را بشارت ده.

خداوند به پیامبرش می فرماید: «یاری و پیروزی نزدیکی از جانب خداست، و مومنان را [بدان] بشارت ده ».

۲ ـ «فتح مبین» (روشن) که رسیدن سالک به مقام ولایت و تجلیات انواع اسماء الهی، و تبدیل صفات قلبیه به صفات الهی است . مثل تبدیل شدن عفت، به طاهر و زکی ؛ یا شجاع ، به قاهر ـ و یا سخی، به کریم ـ و یا حکیم ، به حکیم حقی و الهی.

قرآن می فرماید: (سوره الفتح ۱و۲ )
إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا [۱] لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ [۲] ما تو را پیروزی بخشیدیم پیروزی درخشانی تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد.

۳ ـ «فتح مطلق» که عبارت است از تجلی ذات احدی ، و استغراق در وحدت فنای کامل، یعنی کمالات اخلاص : «کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه » یعنی «آخرین مرتبه اخلاص ، کنار زدن صفات از او [خدا] و توجه صرف به ذات». چه کسی می‌تواند در این مقام قرار گیرد ؟ آنکه از صفات گذشته و در او فانی شده .

قرآن کریم می فرماید: (سوره النصر ۱ ).
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ [۱] «چون یاری خدا و پیروزی فرا رسد» که در اینجا صحبت از فتح به صورت مطلق است. مرحله احدیت، درک ذات است ، بدون لحاظ اسماء و صفات. حالا آیا همه می‌توانند نفی صفات از او داشته باشند؟ خیر.
بلکه این کار فقط برای کسی میسر است که درکش از خداوند از حد مفاهیم و صورتهای ذهنی بالاتر رفته باشد. این از جهت مقام و نظر و درک عارف است ، هر کس در محضر یکی از حضرات احدیت ، واحدیت، و ملکوت، و ناسوت واقع است. هر کس با توجه به جایگاه خود به افق دیدش خدا را می بیند و می فهمد.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *