خانه / اسلايد / تعظیم و خضوع در برابر کمال مطلق

تعظیم و خضوع در برابر کمال مطلق

تعظیم و خضوع در برابر کمال مطلق
تمام موجودات عالم به صدای بلند شهادت می دهند که مدّبر حکیم و قادری به یک نسق تمام موجودات جهان را به هم پیوسته است. پس باید عبادت خدا کرد. بندگی در برابر معبودی که از نظر علم و قدرت و دیگر کمالات وجودی به حدی برسد که وجدانهای بیدار برای ستایش او برانگیخته شود؛ و در مقابل جمال نامحدود، و کمال نامتناهی او، بی اختیار سر تعظیم فرود آورد.
و خضوع و کوچکی در مقابل جمال و زیبائی و کمال چنین موجودی آن هم به صورت نامحدود امری قهری و غیر اختیاریست.
زیرا گذشته از اسماء الحسنی او و کمال و جمالی که دارد، لطف و کرم وجود او نیز شامل همه انسان ها گردیده ، و نعمت های او در اختیار بشر قرار گرفته است..
زیرا اظهار کوچکی در برابر ولی نعمت و احساس خضوع در برابر افراد کریم فطری و قهریست. هر گاه ملاک عبادت و خضوع تا سر حد بندگی، به یکی از این دو موضوع است ، پس جز خدا معبودی نیست؛ و کسی جز او شایسته عبادت و اطاعت نیست، وعبودیت و بندگی افراد بجز برای چنین خدایی جایز نیست.
زیرا خداوند جهان ، موجود نامحدودیست که برای کمال و جمال و صفات او حد و مرزی نیست او موجودیست که وجود او از خود او می جوشد. و. صفات و همه کمالات وی مربوط به خود اوست. و از جائی اخذ و کسب نکرده است اگر موجوداتی در جهان کمال و جمالی دارند همگی به حکم قانون (علیت و معلولیت) از او گرفته و خود فاقد هر گونه کمالی می باشند.
اگر قرار باشد در مقابل و در برابر (ولی النعمتی) سجده کنیم و او را تا سر حد بندگی بپرستیم به جز خدا ولی نعمتی وجود ندارد که در برابر او خضوع و بندگی کنیم ؛
زیرا سرچشمه تمام نعمتهای ریز و درشت او است و هر کسی هر چه دارد از خوان کرم او گرفته و به دیگری تعارف می کند.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *