خانه / اسلايد / یاران حضرت مهدی (عج) چند نفر و از چه شهرهایی هستند؟

یاران حضرت مهدی (عج) چند نفر و از چه شهرهایی هستند؟

یاران حضرت مهدی (عج) چند نفر و از چه شهرهایی هستند؟

راهپیمایی عاشقان امام زمان(عج) به سوی مسجد مقدس جمکران

امام جواد علیه‌ السلام فرمود: «زمانی که ۳۱۳ نفر از یاران خاص قائم، به خدمت آن بزرگوار رسیدند، خدا امر او را به جهانیان آشکار می‌‎کند. وقتی این تعداد به دَه‌هزارنفر رسید، به اذن خداوند متعال خروج می‌‎کند».

 پورتال جامع مهدویت در بخش مخزن پرسش و پاسخ خود به برخی از سؤالات پیرامون «ویژگی های یاران امام موعود» پاسخ داده است که سؤالات و جواب ها در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما مهدی یاوران خواهد شد.

– یاران امام زمان چند نفرند و از چه شهرهایی هستند؟

درباره تعداد یاران حضرت مهدی علیه‌السلام، سه دسته روایات وجود دارد:

دسته اول: روایات متعددی از ائمه اطهار، یاران حضرت مهدی علیه‌السلام را ۳۱۳ نفر، به تعداد یاران پیامبر در جنگ بدر دانسته‌اند. در منابع روایی اهل سنت نیز همین تعداد به عنوان یاران حضرت مهدی علیه‌السلام بیان شده است.

دسته دوم: روایاتی است که یاران ایشان را ده‌هزارنفر ذکر می‌کند.

دسته سوم: روایاتی است که می‌گوید شیعیان در گرد حضرت جمع می‌شوند یا می‌گوید اهل شرق و غرب زمین با نهضت او همراه می‌شوند.

نتیجه جمع این روایات ـ با توجه به قرائن و شواهدی که از خود همین روایات استفاده می‌شود ـ این است که یاران خاص حضرت ولی‌عصر که هسته اصلی نیرو‌ها را تشکیل می‌دهند و فرماندهان و کارگزاران حضرت مهدی علیه‌السلام هستند، ۳۱۳ نفر به تعداد اهل بدرند.

امام صادق علیه‌السلام فرمود: «گویا می ‌نگرم به قائم بر فراز منبر کوفه؛ در حالی که یارانش گرد او حلقه زدهاند. آنان، پرچمداران و کارگزاران امام روی زمین هستند».

یاران خاص، نخستین کسانی هستند که گرد حضرت مهدی علیه‌السلام جمع می‌شوند و دعوت جهانی امام زمان با آنها شروع می‌شود. پس از آشکار‌شدن این دعوت، تعداد ده‌هزارنفر به امام می‌پیوندند و به عنوان هسته اولیه نیروهای حضرت و تحت فرماندهی‌‌ همان ۳۱۳ نفر، قیام جهانی امام زمان را یاری می‌کنند.

امام جواد علیه‌السلام فرمود: «زمانی که ۳۱۳ نفر از یاران خاص قائم، به خدمت آن بزرگوار رسیدند، خدا امر او را به جهانیان آشکار می‌کند. وقتی این تعداد به دَه‌هزارنفر رسید، به اذن خداوند متعال خروج می‌کند».

در ادامه نهضت، تودههای انبوه مردم از سراسر جهان که در انتظار منجی بشریت به سر می‌برند و از ظلم و ستم به ستوه آمدهاند، به او می‌پیوندند.

درباره وطن یاران حضرت نیز باید گفت که از مکانهای مختلی هستند. در روایتی از وجود مقدس امام جواد علیه‌السلام نقل شده است: «اصحابش، اجتماع می‌کنند به سوی او به تعداد اهل بدر، ۳۱۳نفر از نقاط مختلف زمین».

البته در برخی از روایات، نام برخی از افراد به همراه شهرشان ذکر شده است، ولی نام این اشخاص مبهم است؛ مثلاً محمّد از شهر طالقان که می‌تواند نام عدهی زیادی باشد و به‌ علاوه نام برخی شهر‌ها فرق کرده و برخی از نامها مربوط به شهرهای متعدد در کشورهای گوناگون می‌تواند باشد. همچنین سند این روایتها، قابل اعتماد نیست؛ لذا نمی‌توان گفت از کدام شهر، چه افرادی، از گروه یاران هستند، ولی آنچه مسلم است، این است که یاران حضرت، از مناطق مختلف‌اند.

پی‌نوشت‌ها

۱. منتخب‌الاثر، فصل۷، باب۵، بیست و پنج روایت با این مضمون گردآوری شده است.

۲. مجمع‌الزوائد و منبع‌الفوائد، ص۱۱۹؛ الحاوی‌للفتاوی، ج۲، ص ۱۵۰.

۳. بحارالانوار، علامه مجلسی، ‌ج ۵۲، ص۳۰۶ و ۳۲۶.

۴. منتخب‌الاثر، فصل ۷، ب۶، ص ۵۹۷.

۵. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۲، باب۵۸، ح۱۶.

۶. بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۸۳.

۷. منتخب‌الاثر، فصل۷، باب۶، ‌ ص۵۹۷.

۸. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۲‌، ‌ ب۳۶، ح۲.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *