خانه / اسلايد / نکات مهم :

نکات مهم :

نکات مهم :
۱-آیه های مورد بحث باختصار با تفاوتی در سوره های حج طی آیه های ۶۱-۶۲ وارد شده
۲ – سیر و گردش خورشید و ماه مدت معینی دارد هنگامی که این نظام شمسی به هم خورده سیر و گردش آنها بسان اجسام آنان از بین می رود. و این حقیقت در بسیاری از آیات قرآن بطور صریح گفته شده از جمله:
« مَا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّی »
ما آسمانها و زمین و آنچه را که در لابلای آنها است از روی حقیقت و هدف صحیح محدود به حد خاصی آفریده ایم. «اجل» مدت معینی که برای حیات و استمرار و بقاء موجودی در نظر گرفته شده. و (مسمی) به معنای نامیده و معین شده یعنی اجلی که خداوند برای آنها معین کرده است، و روی محدودیتی که آفرینش منظومه شمسی و حرکت آفتاب و ماه دارد، در آیه مورد بحث می فرماید: کل یجری لاجل مسمی- همه آنها تا وقت معینی در حال جریان و گردش هستند
البته گردش خورشید در این آیه منافاتی با مرکز بودن آن نسبت به سیارات ندارد.
زیرا آفتاب با حفظ این موقعیت علاوه بر حرکت وضعی با مجموع سیارات و اقمار خود به سوی نقطه نامعلومی در سیر و گردش است.
و دانشمندان می گویند: مثل خورشید در حرکات دسته جمعی، بسان مادرست که در یک بیابان غیر متناهی دست فرزندان خود را گرفته بدون در نظر گرفتن پناهگاه معینی در حرکت و گردش باشد.
بنابراین مقصود از ثبات خورشید این است که وضع او با تمام سیاراتی که دور او می گردند، دگرگون نمی شود و پیوسته ثابت است و این مانع از آن نیست که خود خورشید همراه آنها حرکت کند. «ان الله بما تعلمون خبیر» اشاره به عموم علم و قدرت نموده که باید بدانید که خداوند تعالی به همه چیز و اعمال و افعال شما آگاه است.
پس روشن می شود که، خداوندی که خورشید و ماه با عظمت را با آن حساب دقیق به کار گرفته ، و شب و روز را با آن نظم مخصوص هزاران و میلیونها سال وارد یکدیگر می کند، چنین پروردگاری چگونه ممکن است از اعمال انسانها بی خبر بماند. آری او هم اعمال ما را می داند و هم نیات و اندیشه ها را….

همچنین ببینید

قرآن نور و هدایت است

?قرآن نور و هدایت است خداوند در وصف کلام خود می فرماید: ✨✨يَهْدِي بِهِ اللَّهُ …

ترک دنیا طلبی مذموم

┄═﷽═┄ ✅ ترک دنیا طلبی مذموم   🗞امام صادق (علیه‌السلام) به عنوان بصری می‌فرماید: «وَ …

مواضیع قرآن :

مواضیع قرآن : 🍀 یکی از مسائل مهمی که در قرآن بدان پرداخته است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *