خانه / اسلايد / ترسیمی از اوضاع رستاخیر،

ترسیمی از اوضاع رستاخیر،

ترسیمی از اوضاع رستاخیر،
و بتصریح آیات قرآن ، روز قیامت روز سختی است و در این آیات قیافه هولناک روز رستاخیر چنین ترسیم شده است، روز قیامت روزی است که هر گونه روابطه خویشاوندی و علائق دوستی میان افراد از هم گسسته می شود، و هر کس در فکر نجات خود بوده ، تا جایی که حتی پدر به فکر فرزند و فرزند به فکر پدر نخواهد بود.
وحشت آن روز به حدی است که مادران شیرده از کودکان شیرخوار خود غفلت می ورزند. و زنان باردار از اوضاع هول انگیز آن روز، سقط جنین نموده و همه مردم را بهت و وحشت فرا می گیرد.
لذا می فرماید: « تری الناس سکاری و ما هم بسکاری و لکنّ عذاب الله شدید».
و مردم را مست مى‏بينى در حالى كه مست نيستند ، بلكه عذاب خدا بسيار سخت است .«۲
قیافه سهمگین آن روز آن چنان بشر را مرعوب می سازد که وی از پدر و مادر و از همسر و فرزند، و از برادر و خواهر می گریزد و به فکر نجات خود می باشد.
« یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ *‌ وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ *‌ وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ *‌ لِکُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ * وُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ مُّسْفِرَةٌ * ضَاحِکَةٌ مُّسْتَبْشِرَةٌ * وَوُجُوهٌ یَوْمَئِذٍ عَلَیْهَا غَبَرَةٌ * تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ»
در آن روز هر کس وضعی دارد که او را کاملاً به خود مشغول می سازد «اولئک هم الکفره الفجره» صورتها غبار آلود است و دود تاریکی آنها را پوشانده است.
در آن روز حساب (قیامت)، گنهکاران آرزو می کنند که تمام عزیزان خود را از فرزند و همسر و برادر و غیره و آنچه روی زمین است فدای خود کنند. ولی پذیرفته نمی شود
« وَلَا یَسْأَلُ حَمِیمٌ حَمِیمًا * یُبَصَّرُونَهُمْ یَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ یَفْتَدِی مِنْ عَذَابِ یَوْمِئِذٍ بِبَنِیهِ  *‌ وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِیهِ  * وَفَصِیلَتِهِ الَّتِی تُؤْویهِ  * وَمَن فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ یُنجِیهِ » .
با توجه به این اوضاع هولناک قیامت و روز حساب ، خداوند دو بار ما را در این آیه هشدار می دهد و می گوید: « فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا » ( زندگی دنیا شما را فریب ندهد)
و می فرماید:
«وَلَا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ » عوامل فریب دهنده مانند شیطان و هوی و هوس، قدرت و سلطنت، مال و ثروت باعث فراموشی چنین روزی نشود.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *