خانه / اسلايد / ۳۱ ـ «یا من له العزه و الجمال» (ای کسی که عزت و جمال مخصوص اوست) .

۳۱ ـ «یا من له العزه و الجمال» (ای کسی که عزت و جمال مخصوص اوست) .

۳۱ ـ «یا من له العزه و الجمال» (ای کسی که عزت و جمال مخصوص اوست) .

این دو اسم دو بخش دارد که قسمت اول از اسماء جلالیه و قسمت دوم از اسماء جمالیه خداوند تبارک و تعالی است.
عزت، چند معنا دارد : ۱ـ بمعنى انكه مانند ندارد، مثلا گفته می شود فلان چیز «عزيز الوجود» است، يعني «نادر الوجود» است. ۲ـ غير قابل دسترسي ، ۳ـ صاحب غلبه، اقتدار، غالب ، قاهر.

در حديث است كه خداوند عزیزتر از ان است که در حكومتش چيزي باشد که نخواسته باشد. قران كريم می فرماید:
«وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنينَ » ( عزّت از آن خدا و فرستاده‌ی او و مؤمنان است) .

که در این آیه ، عزت ، در سه طبقه مختلف برای: خداوند، رسول او ، و مؤمنان اثبات شده و معصومین نيز ، ملحق به رسول ؛ و اولیاء خدا در آیه ، ملحق به مؤمنين هستند.

می بینید که این اصل عزت مخصوص خداوند است . و به نسبتي که ارتباط موجود با خداوند بیشتر باشد ، از عزت او ، عزیزتر می شود ، مانند مربوط بودن ما به پادشاه صوری و ظاهري با این تفاوت که چنین عزتی مجازی و اعتباری است ، ولی عزت خداوند، حقیقی است .

ساحران به عزت فرعون قسم خوردند که بر موسى غالب خواهند شد ، اما غالب نشدند و عزت فرعون هم کاری نکرد . حرف عزيز ظاهری ، نزد پادشاه معتبر است . ولی حرف پیامبران ، در عالم کل هستی معتبر است دعای پیامبری ، شهری را زیرورو خواهد کرد.
عزيزي که در این اسم شريف آمده است جز معني اول شامل همه معناي گفته شده می باشد . چون خداوند كم ياب نيست بلکه اصلا نمونه ندارد.

حديث است: «کسی که تواضع کند برای ثروت مندی بخاطر ثروت او ، دو ثلث دینش رفته »
نتیجه اینکه ، عزت و عزيز شدن نصيب شخصي است که برای پول، مقام و امثال آن حسابي باز نكند ، و تخلق پیدا نماید به اخلاق تواضع در مقابل خداوند و هر چه منسوب به خداوند است ، حتى تواضع در مقابل لفظ اسماء الهي و قران و مؤمنين .
حديث است از پیامبر (ص) كه : «نزديكترين مردم به من در روز قيامت متواضعان هستند و دورترینشان متكبرون » .
عزت فقط برای خداست و از خداست.

آنهایی که اهل قرآن و طلاب معرفت و عارف بالله هستند در می یابند که «أنه وحده هو العزیز، و هو العزیز المطلق، ای ان العزة لله» (فقط او عزیز است و اوست عزیز مطلق بلکه عزت فقط برای خداست ) و در آیه ای دیگر نیز اشاره جالبی دارد که جای تأمل است آنجا که می فرماید:
« وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ وَلَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ » (
و عزت و توانایی غیرقابل شکست برای خدا و پیامبرش و مؤمنان است، ولی منافقانِ [کوردل به این واقعیت] آگاه نیستند .
لازم است بدانیم که عزیز فقط خداست ، هر مخلوقی که بخدا نزدیک شود اقتباس از نور عزت خدا میکند ، و عزیز میگردد از پرتو عزة الله .

و نیز بزرگان گفته اند: العزیز هو الله الذی تنحصر العزة فی ذاته الأحدیة القدسیة .(عزیز خدا است که عزت منحصر در ذات احدی قدسی اوست.).

بنابراین هر کسی عزت می خواهد خداوند راه را نشان داده می فرماید : هر کس عزت می خواهد بداند که همه عزت ها از برای خداست. «مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا » (کسی که خواهان عزت است [باید آن را از خدا بخواهد؛ چون] همۀ عزت نزد خداوند است). مردم خیال میکنند که عزت در مال و جاه و مقام است . و لکن نمیدانند که عزت از آن خدا و برای رسول و مؤمنین است.

و در آیه دیگر می فرماید: « فَإِنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَمِیعًا » آقای دستغیب (ره) می فرماید: انسان خیال می کند زیادی مال یا جاه عزت می آورد. لاکن غیر از زحمت و دردسر برایش چیزی ندارند. بلکه بعضی اوقات حتی خواب هم نمی رود، و در پی مال ، مقام، ریاست است، در بعضی اوقات دشمنان هم زیاد میشوند. و انسان مشغول تر و راحتی سلب می شود. اما عزتی که خدا داده (عزت خدادادی) طعم شیرین دارد

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *