خانه / اسلايد / اوضاع شام:

اوضاع شام:

اوضاع شام:
حکومت چهل ساله معاویه بر مردم شام تاثیر فراوانی گذاشته بود، تا جائی که مردم دین خود را از معاویه میاموختند؛ آنان مسلمان بودند، اما اسلام را بخوبی نمی دانستند، زیرا با احکام اسلام بازی شده بود ،واحادیث بسیاری جعل، واسلام را آنطور که خواسته، به مردم فهمانده بودند، یعنی اسلام اموی، اسلامی تهی از ولایت !
آنها آنقدر بر ضد علی(ع) تبلیغ کرده بودند،که وقتی خبر میرسد علی در مسجد کشته شده، با تعجب میپرسند مگر علی نماز هم میخواند؟ مردم امام علی(ع) را آنطور که بنی امیه معرفی کرده بود می شناختند. آنها نه فقط درمنابر، بلکه در قنوت نماز علی را سب میکردند.
این همه تهمتها که به امام حسن مجتبی(ع) زدند ،که همسران بسیار اختیار می کند و طلاق میدهد، همه اش تبلیغات بنی امیه برای بد جلوه دادن اهل بیت بود.
اکثر مردم شام نه فقط به اسلام، بلکه به مقام اهل بیت وعلی وحسن وحسین(علیهم السلام) هم جاهل بودند. زیرا مردم در زمان ومکانی زندگی میکردند، که ممکن بود کسانی نماز شب هم بخوانند، ولی در نماز شب علی را سب کنند. آری شناخت آنان از اسلام و اهل بیت این بود، و سب علی(ع) تا زمان عمر بن عبد العزیز ادامه داشت.
گفته شد بعد از فتح مکه وگسترش اسلام، مثل فتح ایران وفتوحات جاهای دیگر، مردم مسلمان میشدند، ولی اسلام را نمی شناختند. زیرا آنان با قول لا اله الا الله ،محمد رسول الله مسلمان میشدند. اما اسلام را از کسانی می آموختند که خودشان اسلام حقیقی را بخوبی نمی شناختند، زیرا بقول امام علی(ع): اسلام را مثل لباسی که وارونه پوشیده باشند معرفی کرده بودند.
بهمین جهت نمی توانستند حق را از باطل تشخیص دهند، وفرق بین حسین و یزید را بفهمند، چون اهل بیت را آنطور که باید نمی شناختند، لذا بر خلاف اهل شام،
اهل کوفه حسین بن علی را می شناختند، و علی(ع) حدود پنج سال در کوفه خلیفه مسلمانان بود، ولی با این وجود امام حسین(ع)، فرزند علی(ع) را میکشند و حضرت زینب(س)، دختر علی(ع) و خلیفه خود را به اسارت به کوفه و شام می برند.
واینکه مسئله، فرق بین مسلم و مومن و متقی را بیان می داریم، برای این استکه، هم واقعه کربلا را بدانیم، وقهرمانان کربلا را بشناسیم، که هر دو گروه، نهایت فضائل و نهایت رذائل را بنمایش گذاشتند، و هم اینکه عقیده خود را اصلاح کنیم.
عاشورا با شهادت امام حسین بوجود آمد، وشروع شد، ولی پایان نیافت. ائمه یکی بعد از دیگری به شهادت رسیدند ولی هنوز هم کربلا ادامه دارد. و ما باید خود را برای ادامه راه کربلا آماده کنیم، برای انقلابی بزرگ، که هنوز ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام بگوش می رسد، و انشاء الله در رکاب امام زمانمان به این ندا لبیک گوئیم امین یا رب العالمین. خدایا ما را جزء منتظرین حقیقی قرار بده، وظهور امام زمان(عج) را عاجل بفرما.

همچنین ببینید

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست 

روزه تسلط بر نفس و قرب الهیست « روزه پرهیزکاری و قرب الهی است برای …

گناهکار در قفس است

گناهکار در قفس است بزرگی می گفت: گناهانتان شما را در قفس حبس کرده، استغفار …

با توبه اماده ضیافه الله شویم

با توبه اماده ضیافه الله شویم از جمله استعدادت و آمادگی ها برای حضور در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *