خانه / اسلايد / ابتلای امت/سیاست معاویه

ابتلای امت/سیاست معاویه

جلسه ششم: ابتلای امت
بسم الله الرحمن الرحیم وبه نستعین بارئ الخلائق اجمعین. الصلاة والسلام علی خاتم الانبیاء والمرسلین واهل البیت المعصومین .  السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین وعلی الاولاد الحسین  وعلی اصحاب الحسین. یا لیتنا کنا معکم فنفوز فوزا عظیما.
سیاست معاویه:
معاویه در دوران بیست ساله حکومت خود با یک سیاست عمیق سه جانبه، بر سراسر سرزمین وسیع اسلامی آن روز که از آفریقای شمالی تا حدود چین توسعه یافته بود مسلط گردید.
از یک جانب، با یک ملایمت و بذل و بخشش فراوان، سران عرب و دانشمندان مهاجر و انصار را تا آنجا که ممکن بود فریفت و دور خود جمع کرد و وسائل آسایش و رضایت آنها را فراهم ساخت. و در محیط شام یک حوزه بظاهر آبرومند بر اساس ترویج اسلام و قرآن، و تشویق علماء و دانشمندان قران فراهم ساخت. و در یک محیطی به دور از سیاست، مسجد و قرآن را بسیار رونق داد و متصدیان آن را تشویق کرد و عوام را از این راه فریفت وطرفدار خود نمود و بآسانی مخالفین خود را در برابر قرآن و مسجد و اسلام قرار می داد.
و از طرف دیگر با کمال هوشیاری وخرده بینی، مخالفین جدی و دانشمند و بصیر خود را زیر نظر داشت و با سیاستی بی رحمانه بر آنها می تاخت. و آنها را بدون محاکمه و بی حساب و بدون ملاحظه قانون و دستورات مردمی یا اسلامی ،آنها را می کشت و تار ومار می کرد وافسرانی سخت دل مانند “بسربن ابی ارطاة”استاد حجاج آدم کش، وزیاد بن ابیه “را بر جان و مال آنها حکمروا می کرد، وهیچ ملاحظه وانصافی مورد نظر نبود ومخالفین خود را در برابر شمشیر بران قرار داده بود.
ازطرفی هم، دستگاه تبلیغاتی بسیار وسیع و عمومی تشکیل داده بود که اساس آن شعر شاعران و حدیث محدثان و تفسیر مفسران قلابی و استفاده جو بود، و هر آنچه را می خواست از زبان شاعرانی مثل اخطل نصرانی، و از گفته محدثانی که ابوهریره مربی آنها بود ،و از بیاناتی که کعب الاحباریهودی مدرس آنان بود در بازار مسلمانان نشر می داد.
بیست سال مدت زیادی بود که محیط اسلامی را به دلخواه خود درآورد و بنی امیه را بر همه چیز مسلمانان مسلط کرد ویزید را به تخت حکومت نشانید.
تنها حسین (ع) بود که کمرهمت بسته و در انتظار فرصت است تا اساس این سیاست را بر اندازد و شکستن این سیاست چندین ساله معاویه جز فداکاری وتحمل مظلومیت راهی نداشت، و امام حسین(ع) با تحمل فجیع ترین مصائب و بذل خون پاک خود ویاران پاکش ،این سلطنت شوم بنی امیه راسرنگون نمود.
سوال بی جواب ؟!!!
معاویه پس ازتسلط کامل برمحیط داخلی پهناور اسلام به هر قیمتی بود بیعت یزید را به مسلمانان تحمیل کرد ولی از رجال وپیشوایان حجاز که مرجع احکام اسلامی بودند بسیار نگران بود.
مخالفت حجاز در شخصیتهای بزرگی که حسین بن علی(ع) در میان آنان بود، که سه تن از این مخالفان، خلیفه زاده بودند و در برابر یزید اعتراض داشتند. که اگرخلافت به ارث می رود ما هم باید وارث خلافت باشیم، و اگر به سابقه و لیاقت است، هزاران مسلمان سابقه دارتر و لایقتر از یزیدند، و هیچ منطقی با انتخاب او موافقت ندارد و این اعتراضات در دل اکثر مسلمانان بود، تا اینکه معاویه در آخر عمر خود سفری به مدینه و مکه کرد وبه دسیسه یک موافقت سکوتی از این افراد به دست آورد و در میان مسلمانان منتشر کرد، ولی می دانست که این سکوت بعد از مرگ او شکسته می شود، و غوغای مخالفت بلند می شود.
درمیان مخالفان،حسین بن علی(ع) از همه بیشتر مورد توجه است و حق به جانب تر است، از اینرو درباره او اهتمام بیشتری در خاطر یزید بود و چون وجود حسین بن علی(ع) از سخت ترین مخالفان او بود می خواست به هر قیمتی شده او را از میان بردارد و آسوده خاطر باشد.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *