خانه / اسلايد / یاران واصحاب امام حسین(ع)/روز عاشورای خونین

یاران واصحاب امام حسین(ع)/روز عاشورای خونین

یاران واصحاب امام حسین(ع):

درآن شب فراموش نشدنی،یاران و خویشان،هر کدام به زبانی، وفاداری خود را به حسین(ع) اظهار کردند.

بهترین معرف یاران امام کلام خود حضرت است که میفرماید: ” من یارانی بهتر ازشما و خاندانی مهربانتر ازخاندان خود ندارم”. شب عاشورا امام به یاران خود می گوید : این قوم با من کار دارند،و هر کس بماند کشته میشود. اکنون شب است هر کس بخواهد از تاریکی شب استفاده کند و برود، من بیعت را از شما برداشتم.”

اما وفاداری آنها قابل تقدیر است. می گویند: اگر ما را فرضا هزار بار بکشند، و بسوزانند، و باز زنده کنند، دست از یاری تو بر نمی داریم.

و در جواب حضرت زینب(س)که با نگرانی از امام می پرسد: آیا یاران خود را آزموده ای نکند آنها تو را تسلیم دشمن کنند؟ امام فرمود: سوگند به خدا آنها را آزموده ام، درآنها جز عشق و شور ندیدم، که همچون علاقه کودک به پستان مادر، علاقه شهادت در راه مرا دارند.

نافع گوید: تا این سخنان راشنیدم، گریه امانم نداد، با گریه نزد حبیب بن مظاهر آمدم وجریان را گفتم، حبیب گفت: سوگند به خدا اگر انتظار فرمان امام نبود، همین لحظه به دشمن حمله می کردم، سپس سخن زینب کبری(ع) را به سایر یاران گفتم، آنها نیز گفتند: سوگند به خدائی که چنین موهبتی به ما داده اگر انتظار فرمان امام نبود همین ساعت به دشمن حمله می کردیم.

ودر روز عاشورا با آنکه عدد آنها کم بود. ولی چنان رجز خواندند و شجاعانه جنگیدند تا همگی به شهادت رسیدند.

آنچه در اصحاب بیش از هر چیز قابل توجه است، این بود که آنان مردانی با ایمان و اهل حقیقت و وفا و صفا بودند. و از همه مهم تر روح وحدتی بود که همه داشتند، همه دارای یک عقیده ویک هدف بودند، چنانکه گوئی همه یک تنند، ازهیچ کدام ضعف، سستی، و ندامت، دیده نشد. همه تا آخرین نفس از امام خود و حرم پیامبر(ص)دفاع کردند.

آنان با ایمانی راسخ اطمینان داشتند، که در راه خدا هر چه از دست بدهند اجرش محفوظ است. و به وعده های الهی امیدوار، و شهادت در رکاب امام زمانشان را افتخار می دانستند.

روز عاشورای خونین:

سرانجام روز ایثار، روز فداکاری، روز بی نظیر عشقبازی، روز جرقه نور بر ضد باطل، و روز فراموش نشدنی عاشورای خونین و روز غلبه خون بر شمشیر فرا رسید.

بامداد روز عاشورا، امام حسین(ع) با اصحاب خود نماز جماعت خواندند، بعد از نماز ایستاد و رو به اصحاب کرد، و پس ازحمد وثنای الهی و درود بر محمد(ص) فرمود:
“ان الله تعالی اذن فی قتلکم وقتلی فی هذا الیوم فعلیکم بالصبر والقتال”

خداوند در این روز در مورد کشته شدن شما و من اجازه داده، برشما باد که استقامت وایستادگی کنید و با دشمن بجنگید.

این مختصر راجع به یاران حسین(ع) که شیعیان بارها آنرا در مجالس شنیده اند.

چند نکته مهم:

از مطالعه در حالات اصحاب امام حسین(ع) چند نکته فهمیده میشود، که آنان مجهز به سلاح ایمان، و صبر، و تسلط بر نفس، و اینکه خود را ذلیل نکردند.

دیگر اینکه هیچ فرقی بین پیر و جوان، آقا و عبد، سیاه و سفید، نبود. همه یک هدف داشتند. امام هم هر کدام از آنها که شهید می شد، بسوی آنها می رفت، و سرش را ببالین میگذاشت و ببالین غلام سیاه نیز می آمد.

دیگر اینکه، نه مال، و نه جاه، و نه فرزند وعیال، ونه ترس از مرگ مانع آنها نشد.

و نور ولا یت در قلب پاک این مردان بزرگ و فداکار تابیده بود، که به غیرخدا، به هیچ چیز فکر نمی کردند، و عاشقانه و سخاوتمندانه، می خواستند پیکر پاکشان در راه اعلای کلمه حق و نابودی باطل و در راه حسین(ع) الگوی انقلاب، قطعه قطعه گردد .

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *