توحید در هدایت
اگر خدای سبحان رب است، و او بالذات معبود و مستعان است، پس در همه امور از جمله هدایت، از حضرتش استعانت میجوییم. بر این اساس، اگر خداوند سبحان هدایت را به یک شیئ و یا یک شخص نسبت داد، معلوم می شود که آن شیئ و شخص، وجهی از وجوه خدا هستند. مثلا در سوره «اسراء» هدایت را به قرآن نسبت داده،میفرماید:
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ
این قرآن به چیزی که صواب تر است هدایت می کند.
و در سوره انبیاء آیه ۷۳ میفرماید:
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا
و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت مىكردند.
قرآن کریم و ائمه اطهار(ع) هادیان بالذات نیستند؛ چون نمی شود که خدا رب بالذات، معبود و مستعان محض باشد، اما هادی دیگری باشد، یا دیگری هم هدایت کند.
اساساً دیگری در کار نیست و هر چه هست، از شؤون هدایت خدای سبحان خواهد بود.
برهانی که بر «توحید هدایت» اقامه می شود این است که فرمود:
قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ…
بگو خداوند هدایت می کند به حق و آيا از معبودان شما كسى هست كه به سوى حق هدايت كند؟
أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ
بگو: فقط خداست كه به سوى حق هدايت مىكند؛ پس آيا كسى كه به سوى حق هدايت مىكند، براى پيروى شدن شايستهتر است يا كسى كه هدايت نمىيابد مگر آن كه هدايتش كنند؟ شما را چه شده؟ چگونه [بدون دانش] داورى مىكنيد؟
جالب است که در ادامه آیات می فرماید: و بيشتر آنان [در عقايدشان] جز از گمان پيروى نمىكنند، يقيناً گمان به هيچوجه انسان را از حق بىنياز نمىكند، [و جاى معرفت و دانش را نمىگيرد] مسلماً خدا به آنچه انجام مىدهند داناست.«۳۶» و اين قرآن را نسزد كه دروغى ساختگى از سوى غير خدا باشد، بلكه [با آيات استوارش] تصديق كننده كتابهاى پيش از خود و توضيحى بر هر كتاب [آسمانى] است، در آن هيچ ترديدى نیست.
پس هدایت از آنِ هادی بالذات است، همچنین استعانت که از آنِ معین بالذات است.و اگر ما از قرآن و ائمه هدایت می گیریم، و نیز از صبر و صلاة استعانت میجوییم، به دستور اوست. و او چون کل نظام را در اختیار دارد، می داند که چگونه افراد را هدایت کند.
گاهی با کوشش فراوان، و گاه به اندک چیزی مسیر زندگی انسان را عوض می کند.
خداوند عالم اگر بخواهد کسی را هدایت کند، اینچنین نیست که راهش مشخص و محدود باشد.
ازاین رو می گوییم خدایا! ما را به راه راست هدایت کن:
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿٧﴾
راه كسانى [چون پيامبران، صدّيقان، شهيدان و صالحان كه به خاطر نشان دادن شايستگى]نعمتِ[ايمان و عمل خالص و اخلاق حسنه به آنان]عطاكردى، آن [انسانهاى والایى] كه نه مورد خشم تواند و نه گمراهاند.«۷»
ما هر روز حد اقل ده بار در نماز تکرار می کنیم خدایا! ما را به راه کسانی که آنها را مشمول رحمت خود قرار ساختی هدایت کن، نه راه غضب شدگان و گمراهان.
همه هستی، در مسیری که خداوند اراده کرده در حرکت است. خدایا! ما را نیز در راهی که خود دوست داری قرار بده(اهدنا الصراط المستقیم).انسان مؤمن، راه خداوند و اولیای او را انتخاب می کند که بر دیگر راه ها برتری دارد: