خانه / اسلايد / ۴۹ـ «یا مستعان» (ای یاری کننده، ای آن که از او طلب یاری شده).

۴۹ـ «یا مستعان» (ای یاری کننده، ای آن که از او طلب یاری شده).

۴۹ـ «یا مستعان» (ای یاری کننده، ای آن که از او طلب یاری شده).

چندین بار در روز می گوییم «ایّاک نعبدُ و ایّاک نستعین » و تنها تو را میپرستم و تنها از تو استعانت می جویم ). طبعاً اگر انسان در هر کاری از خدای تعالی طلب استعانت کند ، خداوند او را یاری می کند .

اگر به صلاحش باشد با انجام شدن آن، و اگر به صلاحش نباشد با انجام نشدن کار. قرآن کریم می فرماید: در سوره عنكبوت آيه ۶۹‏ «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» (‏كساني كه براي ( رضايت ) ما به تلاش ايستند و در راه ( پيروزي دين ) ما جهاد كنند ، آنان را در راههاي منتهي به خود رهنمود ( و مشمول حمايت و هدايت خويش ) مي‌گردانيم ، و قطعاً خدا با نيكوكاران است ( و كساني كه خدا در صف ايشان باشد پيروز و بهروزند ) .‏

توضيحات : ‏« جَاهَدُوا فِينَا » : مراد هر گونه جهاد و تلاشي است كه در راه خدا و براي رضايت او و به منظور خدمت به دين اسلام انجام پذيرد .

« لَنَهْدِيَنَّهُمْ » : ايشان را هدايت مي‌دهيم و رهنمود مي‌گردانيم و به خير و حق مي‌رسانيم . « سُبُلَنَا » : راههاي منتهي به خودمان . راههاي حركت و سير به سوي خدا و وصول به رضايت‌الله . مراد افزايش هدايت و توفيق در خيرات و حسنات است.‏

می فرماید: و کسانی که در راه ما کوشیده اند، به یقین راههای خود را بر آنان می نماییم و در حقیقت، خدا با نیکوکاران است.

قرآن کریم در مورد دیگر محسن را به خواندن نماز شب و استغفار سحرگاهی و انفاق معنی کرده است ، پس اینها مقدمه استعانت خداوند است . خدای متعال در انتظار است که بنده از او طلب نماید. باید آماده استعانت او باشیم .

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *