خانه / اسلايد / ماه رجب، سراسر نور و فضیلت و رحمت است.

ماه رجب، سراسر نور و فضیلت و رحمت است.

از حلول ماه پرفضیلت رجب، چند روزی گذشته است؛ ماهی که منزل اول در آماده شدن برای ورود به ماه مبارک رمضان است. در کرامت این ماه آسمانی همین بس که پیامبر اکرم(ص) آن را ماهی دانسته است که هیچ ماهی به عظمت آن نمی‌رسد. در این ماه شریف، دعای روزانه‌ای وارد شده‌است که تلاوت آن پس از هر نماز مؤکداً توصیه شده است.
و بیست و هفتم رجب که رحمت الهی ظهور کرد و محمد مصطفی صلی الله علیه و آله به رسالت مبعوث شد. رعایت کنندگان حرمت ماه رجب و عاملین به اعمال آن را “رجبیون” نامند. همانا که در قیامت فرشته ای ندا می دهد: «أین الرجبیون»، کجایند افرادی که ماه رجب را محترم شمرده و اعمالی از آن را انجام داده اند.
امام خمینی (ره)، این عارف بالله در مورد ماه رجب می فرماید: «شرافت ماه رجب در زبان ها ، در بیان ها، درعقلها و در فکرها نگنجد.
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که در ماه رجب این دعا خوانده شود:
«اللَّهُمَّ إِنِّی اَسْاَلُکَ صَبْرَ الشَّاکِرِینَ لَکَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِینَ مِنْکَ وَ یَقِینَ الْعَابِدِینَ لَکَ اللَّهُمَّ اَنْتَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ وَ اَنَا عَبْدُکَ الْبَائِسُ الْفَقِیرُ اَنْتَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ وَ اَنَا الْعَبْدُ الذَّلِیلُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ امْنُنْ بِغِنَاکَ عَلَی فَقْرِی وَ بِحِلْمِکَ عَلَی جَهْلِی وَ بِقُوَّتِکَ عَلَی ضَعْفِی یَا قَوِیُّ یَا عَزِیزُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الْاَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ اکْفِنِی مَا اَهَمَّنِی مِنْ اَمْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ یَا اَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.»
خدایا شکیبایى شاکرانت، و کردار ترسیدگانت، و باور عبادت ‏کنندگانت را از تو می خواهم، خدایا تو برتر و بزرگى، و من بنده بینوا و تهی دستم، تو بى ‏نیاز و ستوده‏ اى، و من بنده‏ خوارم، خدایا بر محمّد و خاندانش درود فرست، و عطاى این خواسته ‏ها را بر من منت بگذار به توانگرى ‏ات بر تهیدستی ام،و به بردبارى ‏ات بر نادانى ‏ام، به توانت بر ناتوانى ‏ام اى عزیز، خدایا بر محمّد و خاندانش آن‏ جانشیان پسندیده درود فرست، و مرا از کارهاى دنیا و آخرت نسبت به چیزی که بی تابم کرده کفایت کن اى مهربان‏ترین مهربانان.
یکی از دعاهای دیگر که به معرفت و شناخت خداوند متعال اشاره دارد و در حقیت این دعا خودشناسی و خداشناسی است و در این دعا چند مطلب عظیم را دعا کننده از خدای خودش در خواست میکند .

اساس و مبنای انسان سازی
اساس اسلام بر انسان‌سازی است؛ و انسان‌سازی در مرتبه‌ی اول، تعمیر دل و آباد کردن جان است. دنیایی که در آن زر و زیور و نعمت باشد، اما انسان از انسانیت و اخلاق و دینداری بهره‌یی نبرده باشد، این دنیا به اهل دنیا هم لذتی نخواهد داد؛
آسایشی به بشر نخواهد بخشید. آسایش انسان، ناشی از آن روحیه و اخلاقی است که باید از دین استمداد بشود و سرچشمه بگیرد. دنیایی که در آن، اخلاق و معنویت و دین نباشد، همین می‌شود که امروز شما می‌بینید که در سایه‌ی سنگین صاحبان قدرتها بر مظلومان است .
هر کداممان در هر جا که هستیم، همت اوّلمان باید بر تکمیل نفس و تهذیب نفس و ساختن باطن ، و متحلی شدن به حلیه‌ی اخلاق الهی و معنوی باشد.
در همین ماه رجب – این فرصت مضاعفی است – مشاهده کنید که چه کوششی در ادعیه‌ی این ماه و ادعیه‌ی دیگر می‌شود، تا انسان در باطن و در قلب خود متحول بشود و زیور اخلاق الهی و انسانی را پیدا کند؛ این، انسان‌سازی است؛ این، مقصود و هدف اصلی از همه‌ی معارف الهی و بعثت انبیاست.
«الّلهم انّی اسئلک صبر الشّاکرین لک و عمل الخائفین منک و یقین العابدین لک»؛
این مایه‌ی دعاهاست اصل دعاهاست..
در درون خود، باید آن نور معنویت، آن شکر، آن صبر، آن یقین، آن عبادت، آن ذکر را برافروزیم و مثل شمعی روشن کنیم، و با معرفت بیشتر نورانیت بیشتری کسب کنیم . تا این ملت مسلمان بتواند برای ملتهای دیگر الگو بشود؛ تا بتواند با کسب معارف الهی سعادت برای خود و ملتهای دیگر بیاورد؛ تا بتواند از بلیاتی که انسانها به‌خاطر آلودگیهای نفسانی و روحی دچار آن هستند – این منیتها و خودخواهیها و خودپرستیها – در امان و برکنار بماند.

سه مسأله اساسی و عرفانی
در قسمت اول به سه مسأله عمیق عرفانی و اساسی اشاره دارد که دعا کننده از خدای خود درخواست می کند:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِينَ لَكَ
۱ـ اى خدا از تو درخواست مى ‏كنم كه مرا صبر شكرگزاران عطا كنى
– به طور کلی انس و ارتباط با خدا از طریق نماز و عبادت و ذکر و دعا به انسان ارامش می دهد و میزان صبر و استقامت انسان را در مواجهه با مشکلات و سختی ها بالا می برد
۳- این دعا چنین اغاز می شود :
«اللهم انی اسالک صبر الشاکرین لک و عمل الخائفین منک و یقین العابدین لک»
صبر در بيماري-تحمل بيماري-افزايش ظرفيت برای تحمل سختي‏ها – افزايش صبر در مقابل بي احترامي و

ماه رجب، سراسر نور و فضیلت و رحمت است.
و میلاد ابوالائمه امیرالمومنین علیه السلام تا شب نیمه رجب و ایام مبارک “بیض” که راهیان طریق سلوک به اعتکاف و مناجات با رب جلیل می‌نشینند
الگو برای هر دو مسئله امام علی (ع) .
وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْكَ
۲ـ و عمل خدا ترسان

خوف و رجاء
خوف و رجاء‌ یکی از حالات متعادل انسانی است. خوف، به معنای ترس و احساس ناخوشایند ناشی از بروز خطر و رجا ضد یاس بوده و به معنای امید به رحمت خداست.
در معنای خوف و رجا شرح کمی بیان ‌شد.
– امیدواری بدون عمل ــــــــــــ ایمنی از مکر خداوند
آثار بیم و امید بر قلب انسان است
احوالات خائفین و راجین
حالات امام علی (ع) و امام سجاد (ع) در دعاها و مناجاتهایشان و آن هم بر اثر معرفت و یقینی است که به خداوند و اسماء و صفات او داشتند.
وَ يَقِينَ الْعَابِدِينَ لَكَ‏
۳ـ و يقين اهل عبادت را نصيبم فرمايى

سفارش سید علی آقا قاضی در باره ماه رجب
آیت الله کشمیری می فرماید: استاد ما میرزا علی آقای قاضی می فرمود: بر هر سالک الی الله و کسی که میخواهد اهل معرفت شود لازم است در ماه رجب دائم مشغول خواندن سوره قل هو الله احد باشد، تا جایی که در این ماه ده هزار مرتبه سوره توحید را بخواند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *