خانه / اسلايد / آیا طرح مسئله ولایت موجب اختلاف میشود؟

آیا طرح مسئله ولایت موجب اختلاف میشود؟

آیا طرح مسئله ولایت موجب اختلاف میشود؟

برخی ها فکر می کنند مطرح کردن مسئله ولایت باعث از بین رفتن وحدت میان مسلمانان می شود درصورتی که این مسئله کاملا نادرست است برعکس اگر حقیقت برای همگان روشن شود دیگر مسلمانان هیچ گونه اختلافی باهم نخواهند داشت.
مسئله ولایت یک مسئله عقیدتی است ما می گوییم امام, آنها می گویند خلیفه ، منظور از خلیفه چیست ؟ خلیفۀ خدا یا خلیفۀ مردم این دو مقوله کاملا جدا از هم هستند.

ما می گوییم بعد از پیامبر باید خلیفه ای وجود داشته باشد که بتواند عهده دار و مسئول امور مسلمانان باشد اتفاقا اهل تسنن نیز به ضرورت این مسئله معتقدند پس اختلاف کجاست؟

اختلاف ما با آنها در این است که در نزد آنها هر فردی می تواند عهده دار این منصب گردد اما در نزد شیعیان اینچنین نیست چنانچه در بحثهای آتی ثابت خواهیم کرد خلیفه و جانشین پیامبر هر کسی نمی تواند باشد بلکه باید این فرد صفات معینی داشته باشد.

بررسی معنی خلیفه

خلیفه یعنی چه ؟ زمانی که خداوند می گوید:
“وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ
(آن زمان را ياد آر كه پروردگارت به فرشتگان گفت : به يقين جانشينى در زمين قرار مى‏دهم . گفتند : آيا موجودى را در زمين قرار مى‏دهى كه در آن به فساد و تباهى برخيزد و به ناحق خون‏ريزى كند و حال آن كه ما تو را همواره با ستايشت تسبيح مى‏گوييم و تقديس مى‏كنيم . [پروردگار] فرمود : من [از اين جانشين و قرار گرفتنش در زمين] اسرارى مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد .«۳۰» و خدا همه نام‏ها [ىِ موجودات] را به آدم آموخت ؛ سپس [هويت و حقايق ذات موجودات را] به فرشتگان ارائه كرد و گفت: مرا از نام‏هاى ايشان خبر دهيد ، اگر [در ادعاى سزاوار بودنتان به جانشينى] راستگوييد)
میفرماید: ” إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً ” خداوند

خلیفه یعنی چه ؟ این خلیفه چه کسی می تواند باشد . متاسفانه معنی خلیفه به درستی فهمیده نشده است . وقتی معنی خلیفه به طور کلی مفهوم شد آنگاه معانی خلیفه خدا ، خلیفه پیامبر ، خلیفه مردم (رئیس جمهور) و یا خلیفه موقت مثلا یک معلم نیز روشن خواهد شد .

برای روشن شدن موضوع از یک مثال ساده استفاده می کنیم : زمانی که یک معلم می خواهد جانشینی را برای خود بطور موقت تعیین کند آیا هر کسی را می تواند برای این امر انتخاب کند یا اینکه فردی را انتخاب می کند که تخصص و صفات خاصی داشته باشد تا بتواند جای خالی او را پر کند؟.بنابراین باید مفهوم حقیقی ولایت و خلافت روشن شود.

ولی حقیقی خداست

ولی حقیقی خداست و خداوند جل وعلا در رأس ولایت است (وَهُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ )
برای فهمیدن مسئله ولایت باید چند مسئله دیگر نیز واضح شود:
اول اینکه اصل دعوت و رسالت پیامبران چیست؟ خداوند عادل است وعدالت او ایجاب می کند که پیامبرانی را برای هدایت بندگانش بفرستد

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *