خانه / اسلايد / محسن ، شبیه عمو

محسن ، شبیه عمو

👆👆

▫️محسن ، شبیه عمو

🔹جوشن جبل في غربي حلب، ومنه كان يحمل النحاس الاحمر وهو معدنه، ويقال: إنه بطل منذ عبر عليه سبي الحسين بن علي، رضي الله عنه، ونساؤه، وكانت زوجة الحسين حاملا فأسقطت هناك فطلبت من الصناع في ذلك الجبل خبزا وماء فشتموها ومنعوه، فدعت عليهم، فمن الآن من عمل فيه لا يربح، وفي قبلي الجبل مشهد يعرف بمشهد السقط ويسمى مشهد الدكة، والسقط يسمى محسن بن الحسين

🔹جوشن، کوهی است که در غرب حلب کشیده شده و از آن جا مس استخراج می شده. لکن آن معدن از کار افتاده است و این از زمانی بوده است که اسرای اهل بیت حسین بن علی علیه السلام را از آنجا عبور دادند. در میان آن ها یکی از همسران امام حسین علیه السلام بود و حامله هم بود. او بچه خود را در آن جا سقط کرد.(از شدت آزار و اذیت ها و مشقت هایی که به کاروان اسراء تحمیل کردند)
اهل بیت امام از مردم آن دیار درخواست آب و غذا کردند اما آنها به جای آب و نان به آن زن ناسزا گفتند و از هرگونه کمکی دریغ کردند و هیچ آب و نانی ندادند. آن زن قدیسه آنها را نفرین کرد . برای همین است که تا به حال هرکه در آن معدن کار کند هیچ سودی به دست نمی آورد . ناگفته نگذاریم که در سمت قبله آن کوه محل شهادت آن سقط مجود دارد و معروف است به “مشهد السّقط” و “مشهد الدّكة” است و آن سقط اسمش محسن بن حسین صلوات الله علیهمااست.

🔹[وبدین ترتیب آن حضرت به مادر مظلومه اش نوعی تاسی و همانندی داشت و محسنی دیگر تقدیم کرد]

[معجم البلدان، ج ۲، ص ۱۸۶
سفينة البحار، ج‏۲، ص: ۲۴۸]

🔹
🔹
🔹

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *