خانه / اسلايد / 💠 سالروز وفات كريمه اهل بيت، حضرت فـاطمه معصومه (عليها السلام) به شيعيان و محبان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام تسليت باد.

💠 سالروز وفات كريمه اهل بيت، حضرت فـاطمه معصومه (عليها السلام) به شيعيان و محبان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام تسليت باد.

🔹🔷《السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، السَّلامُ عَلَيْكِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، ألسَّلاَمُ عَلَيکِ يَا فَاطِمَةَ المَعصُومِةِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ》🔷🔹

✅امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ》
♦️خدا را حرمی است و آن مکه است، پیامبر(ص) را حرمی است و آن مدینه است، امیرالمومنین(ع) را حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه(س) دفن خواهد شد، هرکس وی را زیارت کند پاداشش بهشت خواهد بود.
(بحار الانوار، ج۴۸،ص ۳۱۷. شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت 🌹🕋😔

۱۰ ربیع الثانی
رحلت حضرت معصومه علیها السلام

در این روز در سال ۲۰۱ هـ (۱) بنا بر مشهور سالروز رحلت (۲) حضرت ولیة الله خاتون خلق جهان، عابده ی زاهده ی کامله ی مستوره حضرت فاطمه معصومه علیها السلام دختر امام موسی کاظم علیه السلام است.

آن حضرت ۱۷ روز پس از ورود به شهر قم، با دلی شکسته و غصّه دار از داغ پدر و فراق برادر، رحلت فرمودند. در عزای آن حضرت شهر قم را یکپارچه غم و ماتم فرا گرفت.

بدن مطهّر آن حضرت را غسل داده کفن کردند، و به طرف باغ موسی بن خزرج _ مکان فعلی حرم مطهّر _ آوردند.

دو سوار نقابدار از بیرون شهر آمدند و بر بدن آن حضرت نماز خواندند. آنگاه داخل سرداب شده بدن مطهّر را دفن کردند و رفتند، و کسی آنان را نشناخت.

موسی بن خزرج آن باغ را وقف حضرت معصومه علیها السلام نمود، و از بوریا و حصیر سقفی بر روی قبر آن حضرت قرار داد. این بنا بود تا آنکه زینب دختر امام جواد علیه السلام بروی قبر شریف قبّه ای بنا نهاد. سپس جماعتی از دختران ائمه علیهم السلام در آن مکان دفن شدند.

هنگامی که ام ّمحمّد دختر موسی بن محمّد بن علی الرضا علیه السلام فوت کرد، در کنار آن حضرت دفن شد. بعد از آن میمونه خواهر امّ محمّد از دنیا رفت، و آن بزرگوار هم در جنب امّ محمّد دفن شد.

روی این دو قبر یک گنبد دیگر بنا کردند، به گونه ای که دو گنبد چسبیده به هم به روی قبر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام و امّ محمّد و میمونه بوده است.

به جز دختران حضرات معصومین علیهم السلام، دو کنیز هم دفن شده اند (۳) که در هنگام مرمّت کف حرم مطهّر در زمان ناصر الدّین شاه، روزنه ای به سردابی پیدا می شود و چند زن صالحه، وارد سرداب می شوند.

پیکر پاک میمونه و دو تن از کنیزان را پس از هزار سال تر و تازه مشاهده می کنند. این سرداب جنب سرداب حضرت فاطمه معصومه علیها السلام قرار دارد. (۴)

مرحوم نمازی رحلت حضرت معصومه علیها السلام را در ۱۲ ربیع الثانی سال ۲۰۱ هـ نقل کرده (۵) و قول منسوب به شیخ حرّ عاملی رَحِمَهُ الله هشتم شعبان سال ۲۰۱ هـ است. (۶)

امام صادق علیه السلام می فرماید :

«برای خداوند متعال حرمی است و آن مکّه، و برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله حرمی است و آن مدینه، و برای امیر المؤمنین علیه السلام حرمی است و آن کوفه، و قم کوفه صغیر است. و بهشت دارای هشت در است که سه در آن از قم است.

در آن شهر زنی از اولاد من از دنیا می رود که اسمش فاطمه است، و او دختر موسی بن جعفر علیه السلام است که به شفاعت او تمامی شیعیانم وارد بهشت می شوند. (۷)

📚 منابع
۱٫ منتخب دریای سخن : ص ۳۴٫
۲٫ الحیاة السیاسیة للإمام الرضا علیه السلام : ص ۴۲۸٫
۳٫ تاریخ قم : ص ۲۱۴ ـ ۲۱۳٫
۴٫ اجساد جاویدان : ص ۱۰۵٫
۵٫ مستدرک سفینة البحار : ج ۸، ص ۲۶۲٫
۶٫ حیات السّت علیهم السلام : ص ۱۱٫
۷٫ مجالس المؤمنین : ج ۱، ص ۸۳٫ بحار الأنوار : ج ۵۷، ص ۲۲۸٫

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *