خانه / اسلايد / رابطه مهدویت با مبدأ

رابطه مهدویت با مبدأ

رابطه مهدویت با مبدأ

سؤال ؟ اعتقاد به مهدویت چه ارتباطی با اصول دین دارد؟ و چه ارتباطی بین اصول پنج گانه اعتقادی با موضوع مهدویت وجود دارد؟.[مهدویت ریشه در فطرت و جزء اعتقادات ما مسلمانان و بنوعی همه بشریت است گر چه حقیقت آنرا ندانند ]. و بحث مهدویت بدون در نظر گرفتن مبدأ و معاد و هدف خلقت قابل فهم نیست .

چون از یکسو انسان کامل واسطه فیض بین خالق و مخلوق است و در هر زمانی باید انسان کاملی باشد؛ لذا وجود انسان کامل ضرورت دارد . و از طرف دیگر: اگر اعتقاد به مهدویت نباشد هدف خلقت زیر سؤال قرار می گیرد!

در کتاب (ولایت تکوینی انسان کامل) رابطه انسان کامل با مبدآ و نبوت و امامت بیان شده است ، و اینکه ریشه گرایش به انسان کامل فطری و در نهاد بشر نهفته است. و نیز ریشه گرایش به انسان کامل ـ میل به کمال و تنفر و دوری از نقص، آدمی را بر آن داشته که در جستجوی وجود کاملی برای الگو برآید .

و انسان کامل را در قرآن «خلیفة الله » و جانشینی حق تعالی یاد می کند و (مظهر اسماء و صفات ) که توضیح آن بیان شده . و در جای دیگر انسان کامل را با عنوان «امام» یاد می کند سوره بقره آیه ۱۲۴ . و از نظر فلاسفه وجود چنین انسانی ضرورت دارد تا جامعه بشری در پرتو او از ظلمات بسوی نور حرکت کند، و نظام عدالت پدید آید و سعادت ابدی انسان تآمین شود.

اما از منظر عرفان: فلسفه آفرینش انسان کامل تنها هدایت بشر، اصلاح جامعه و الگو قرار گرفتن نیست، بلکه هدف اصلی از خلقت او ، ظهور و تجلی تام حق تعالی در مظهر انسان کامل است. و نیز رابطه مهدویت و انسان کامل با تک تک اصول عقاید نیز در این کتاب روشن می شود. .

 

توحید نظری و توحید عملی

در «توحید نظری» به اثبات وجود، یکتایی حق و معرفت به اسماء و صفات الهی، و کیفیت آن می پردازند. و «توحید عملی» پیاده کردن و اجرایی و عملی کردن توحید نظری، و نیز به اسماء و صفات و کیفیت آن می پردازند. (اگر خداوند عدل مطلق، علم مطلق، اراده مطلق، خالق مطلق و… است. انسان جانشین خدا ، جامعه ای که می سازد، جهت گیری و حرکتش به این سمت و سوها باید باشد).

 

 

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *