خانه / اسلايد / فلسفه خلقت جهنم🌷

فلسفه خلقت جهنم🌷

🌷فلسفه خلقت جهنم🌷

🌱گاهى برخى مى‌پرسند، اگر خدا جهنم را خلق نمى‌كرد چه مى‌شد؟ آيا به راستى امكان نداشت كه خداوند جهنم را خلق نكند؟
🌱اين پرسش از سر ناآگاهى و توجه نداشتن به لوازم «‌اختيار‌» انسان است. اين افراد توجه ندارند كه بهشت و جهنم در واقع دو سر يك رشته‌اند.
🌱اگر جهنم نباشد بهشتى هم در كار نخواهد بود. بهشت پاداشى است براى «‌انسان مختار‌»ى كه «‌اختيار‌» خود را در مسير خير و صلاح به كار انداخته است.
🌱اختيار وقتى معنا پيدا مى‌كند كه حداقل دو راه پيش پاى انسان باشد و انسان نيز ميل و امكانات انتخاب هر يك از آن دو راه را داشته باشد.
🌱اگر فقط يك راه پيش روى انسان باشد اختيار معنا نخواهد داشت. هم چنان كه اگر انسان با چند راه مواجه باشد اما فطرتاً فقط به يكى از آن راه ها گرايش داشته باشد، يا به جز يك راه، امكانات پيمودن ساير راه ها را نداشته باشد، باز هم اختيارى در كار نخواهد بود.
🌱 در تمامى اين فرض ها انسان چه بخواهد و چه نخواهد مجبور است همان يك راه را برود.
🌱اراده خداى متعال اين‌چنين تعلق گرفته كه انسان موجودى «‌مختار‌» باشد. مختار بودن انسان در درجه اول به اين است كه هم گرايش به خير و خوبى و هم گرايش به شرّ و بدى در او وجود داشته باشد؛ هم چنان كه فرمود:فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛ پرهيزكارى و پليدكارى‌اش را به آن الهام كرد.
🌱 در مرحله بعد نيز بايد كسانى كه اختيار خود را در مسير خوبى و صلاح به كار مى‌بندند پاداش عملشان را ببينند و كسانى هم كه از آن در مسير بدى و فساد بهره مى‌جويند به مكافات اعمال خود برسند.
🌱اگر صالح و طالح هر دو سرانجامى واحد داشته باشند پس عدل خدا چه مى‌شود؟! از اين رو علاوه بر بهشت، وجود جهنم نيز لازم است.
📚آیت الله مصباح یزدی، به سوی او، درس سوم
🌷
🌷🌱
🌷🌱🌷🌱🌷

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *