خانه / راه وصال / درس های نهضت حسینی

درس های نهضت حسینی

 

😭فرارسیدن عاشورای حسینی و شهادت جانگداز حضرت سیدالشهداء حسین بن علی (ع) و یاران باوفایش را به همه پیروان اهل بیت (ع) و آزادی خواهان جهان تسلیت عرض میکنم.

🌴یکی از درس های نهضت حسینی درس دلسوزی و خیرخواهی برای دیگران است. دلسوزی و خیرخواهی یعنی اینکه انسان به دنبال نفع رساندن به دیگران باشد و جلو ضرر آنان را بگیرد.

🌴مهمترین و بهترین مصداق دلسوزی و خیرخواهی این است که انسان، دیگران را براه درست و به مسیر سعادت حقیقی و صراط مستقیم هدایت کند و آنان را از گمراهی نجات دهد زیرا برترین نفع و سود، سعادت اخروی است که با هیچ نفع و سودی قابل مقایسه نیست و بدترین ضرر این استکه انسان از سعادت حقیقی و اخروی محروم گردد.

🌴قرآن کریم در این زمینه می فرماید: بگو: «همانا زيانكاران (واقعى) كسانى هستند كه سرمايه‏ى وجودى خويش و بستگانشان را در قيامت از كف داده باشند، آگاه باش، اين همان زيان آشكار است»

(سوره زمر، آیه۱۵)

🌴امام حسین (ع) در روز عاشورا دلسوزانه و خیرخواهانه تلاش کرد که دشمنان را از جنگ با حسین (ع) و شهید نمودن او و یارانش منصرف کند تا آنان از سعادت حقیقی محروم نشوند و دچار عذاب شدید الهی در عالم آخرت نگردند.

🌴امام حسین (ع) برای منصرف کردن دشمنان از جنگ و شهید نمودن امام حسین (ع) و یارانش از راههای مختلفی تلاش نمود از جمله:

🌴۱- نصیحت: امام حسین (ع) در روز عاشورا دشمنان را زیاد نصیحت کرد و حقایق را برای آنان تبیین نمود که دست از کشتن حسین (ع) و یارانش بردارند تا گرفتار عذاب شدید اخروی و زیان جبران ناپذیر نگردند.

🌴امام حسین (ع) در بخشی از سخنان خویش در روز عاشورا لشکر دشمن را نصیحت کرد که فریب دنیا و وسوسه های شیطان را نخورند و از طمع ورزی دست بردارند و خودشان را گرفتار غضب خداوند نکنند و نسبت به عواقب کاری که انجام می دهند و با فرزند رسول خدا (ص) می جنگند بیندیشند و…

🌴امام حسین (ع) فرمود: مردم! دنیا گولتان نزند که هر کس با او اعتماد کند نا امیدش می‌سازد، و هر کس به او چشم طمع بورزد مأیوس و ناامیدش مى کند، من شما را بر امرى می‌بینم هم پیمان شده‌اید که خشم خدا را ضد خود برانگیخته اید… و چه بد بندگانى هستید شما؛ شما که به فرمان او اقرار کرده و به پیامبرش محمد (ص) ایمان آوردید و سپس براى کشتن اهل‌بیت و فرزندانش یورش بردید، شیطان بر شما مسلط شده است تا خداى بزرگ را فراموش کرده‌اید.

(بحار، ج۴۵، ص۶)

🌴امام حسین (ع) در بخش دیگر از سخنان خویش اصل و نسب خود را برای دشمنان بازگو کرد و به برخی از فضایل خویش اشاره کرد و دشمنان را ترغیب به تفکر و تأمل نمود تا به عواقب کارشان بیندیشند و دست از جنگ با حسین (ع) بردارند و از سعادت حقیقی محروم نشوند.

🌴امام حسین (ع) فرمود: پس نسب و نژاد مرا بسنجید و ببینید من کیستم سپس به خود آئید و خویش را سرزنش کنید و بنگرید آیا کشتن من و دریدن پرده حرمتم برای شما سزاوار است؟ آیا من پسر دختر پیغمبر شما و فرزند وصی او نیستم؟ … آیا به شما نرسیده آنچه رسول خدا(ص) درباره من و برادرم فرمود: که این دو آقایان جوانان اهل بهشت هستند؟

(بحار، ج۴۵، ص۶)

🌴امام حسین (ع) در بخش دیگر از خطبه خویش خاطر نشان نمود که اگر دشمنان فضایلی که پیامبر (ص) در باره یپامبر (ص) نقل نموده است را مورد انکار قرار می دهند و در آن شک دارند اما در این واقعیت که حسین (ع) نوه رسول خدا (ص) و دختر فاطمه زهرا (ع) است شکی وجود ندارد پس آیا کشتن فرزند رسول خدا (ص) جایز است؟

(بحار، ج۴۵، ص۷)

🌴همچنانکه از خطبه امام حسین (ع) در روز عاشورا که بخش های از آن ذکر گردید پیداست امام حسین (ع) دلسوزانه و با روش های مختلف دشمنان را نصیحت کرد که دست از جنگ با حسین (ع) بردارند و خودشان را با دستان خویش جهنمی ننمایند.

🌴۲- آب خواستن برای علی اصغر

یکی دیگر از طرق و راههایی که امام حسین (ع) تلاش کرد که دشمنان را از جنگ منصرف نماید درخواست آب برای علی اصغر بود. امام حسین (ع) در روز عاشورا قبل از میدان رفتن طفل شش ماهه خویش حضرت علی اصغر (ع) را در آغوش گرفت و رو به دشمنان کرد و فرمود: ای قوم اگر به من رحم نمی کنید پس به این طفل رحم کنید. اما دشمنان به طفل امام حسین (ع) نیز رحم نکردند و او رابی رحمانه به شهادت رساندند.

(تذکرة الخواص، ص۲۲۷)

🌴امام حسین (ع) در واقع می خواست با درخواست آب برای علی اصغر دشمنان را بیدار کند و دلشان را به رحم بیارد تا شاید عده ای از آنها دست از جنگ با حسین (ع) بردارند و مسیر هدایت را در پیش گیرند.

🌴۳- یاری طلبیدن امام حسین (ع) در روز عاشورا

امام حسین (ع) حتی در آخرین لحظات عمر و زمانی که همه یارانش به شهادت رسیده بودند باز دست از نصیحت دشمنان برنداشت و با یاری طلبیدن از آنان، تلاش کرد که آنان را خواب غفلت بیدار کند تا بجای جنگ با امام حسین (ع) به یاری امام (ع) بشتابندو خودشان را به سعادت حقیقی نائل کنند.

🌴امام حسین (ع) بعد از شهادت تمام یارانش خطاب به دشمنان، صدا می زد و می فرمود:

آيا دفاع‌کننده‌ای هست که از حرم رسول خدا دفاع کند؟ آیا یگانه‌پرستی هست که درباره ما از خدا بترسد؟ آیا فریادرسی هست که با فریادرسی از ما به خدا امید داشته باشد؟ آیا مددکاری هست که با کمک به ما امید به آنچه نزد خداست داشته باشد؟

(اللهوف على قتلى الطفوف / ترجمه فهرى، ص۱۱۶)

🌴بنابراین، امام حسین (ع) تا آخرین لحظه زندگی از هدایت و نصیحت دشمنان دست برنداشت و دلسوزانه و با روش های مختلف آنان را نصیحت کرد تا از جنگ با امام حسین (ع) دست بردارند و از سعادت حقیقی محروم نشوند.

🌴مؤمنین تلاش کنند درس دلسوزی را از نهضت حسینی و از امام حسین (ع) فراگیرند و همواره نسبت به افراد منحرف و بی دین و یا سست ایمان دلسوز باشند و در جهت هدایت آنان به مسیر حق تلاش نمایند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نورزند.

🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴

همچنین ببینید

قرآن کتاب هدایت

قرآن_کتاب_هدایت باسمه تعالی بقره آیه «۲۰۸» يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ …

گناه مثل میکروب است…

#پندانه   ⭕️ گناه مثل میکروب است… آلودگی اگر کم هم باشد اثر خودش را …

توصیف از عصر جاهلیت 

  توصیف از عصر جاهلیت   دنیا پیش از برانگیخته شدن حضرت محمد ( ص) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *