خانه / اسلايد / شهادت مظلومانه حضرت زین العابدین (ع)تسلیت باد

شهادت مظلومانه حضرت زین العابدین (ع)تسلیت باد

🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
😢شهادت مظلومانه حضرت زین العابدین و سیدالساجدین امام علی بن الحسین (ع) را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) و همه محبین اهل بیت (ع) تسلیت عرض می کنم.
🖤یکی از ویژگیهای امام سجاد (ع) حلم و بردباری است. حلم یعنی اینکه انسان در برابر رفتارهای بد دیگران بردبار و صبور باشد و بدیهای دیگران را با بدی جواب ندهد بلکه با خوبی و نیکی جبران کند.
🖤حلم و بردباری مورد تأکید متون دینی اسلام قرار گرفته است به گونه ای که پیامبر اعظم (ص) حلم همراه با علم را برترین فضایل اخلاقی دانسته است و در این زمینه می فرماید: ‏ وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ مَا جُمِعَ شَيْ‏ءٌ إِلَى شَيْ‏ءٍ أَفْضَلُ مِنْ حِلْمٍ إِلَى عِلْمٍ.
به خدایی که جانم در دست اوست! دو چیز با هم جمع نشده اند که بالاتر از بردباری همراه با علم باشند.
(خصال، ج۱، ص۵)
🖤امام سجاد (ع) بسیار حلیم و بردبار بود و همواره رفتارهای بد و اشتباهات دیگران را با خوبی و مهربانی جبران می نمود. آنحضرت با همه مردم بویژه زیردستان خویش با حلم و مهربانی رفتار می نمود و اگر اشتباهی از آنان سر میزد هرگز آنان را بخاطر اشتباهات شان سرزنش نمی کرد بلکه بزرگوارانه و مهربانانه از اشتباهات آنان گذشت می نمود.
🖤نقل می کنند که یک روزی کنیز امام سجاد (ع) آب بر دستان امام می ریخت؛ ولی بر اثر خستگی، آبریز از دست او رها شد و دست امام را مجروح ساخت. امام سرش را بلند کرد. کنیز گفت: (وَ الْکاظِمینَ الْغَیظَ)؛ «کسانی که خشم شان را فرو می برند.» امام فرمودند: خشم خود را فرو می برم.
🖤کنیز گفت: (وَ الْعافینَ عنِ الناسِ)؛ «و کسانی که از مردم در می گذرند.» امام فرمودند: از تو گذشتم. کنیز گفت: (وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنینَ) ؛ «خداوند نیکوکاران را دوست می دارد.» امام فرمودند: تو را در راه خدا آزاد کردم.
(كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط – القديمة)، ج‏۲، ص ۸۷)
🖤همچنین نقل شده است که یک روزی امام سجاد (ع) غلام خویش را صدا زد جواب نداد و مرتبه دوم صدا زد باز جواب نداد و مرتبه سوم صدا زد او جواب داد. امام (ع) فرمود: فرزندم صدای من را نمی شنیدی؟ غلام گفت: می شنیدم. امام (ع) فرمود: پس را جواب نگفتی؟
🖤غلام گفت چون می دانستم که اگر جواب ندهم شما از دستم ناراحت نمیشوید و من را اذیت نمی کنید. امام (ع) خدا را شکر کرد که غلامش از اذیت او در امان است و فرمود: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مَمْلُوكِي يَأْمَنُنِي. ستایش برای خداوندی است که غلام من را از دست من در امان قرار داده است.
(كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط – القديمة)، ج‏۲، ص ۸۷)
🖤موارد فوق بیانگر آنستکه امام سجاد (ع) با زیر دستان خویش با حلم و بردباری رفتار می کرد و آنان را بخاطر اشتباهات شان نه تنها تنبیه نمی کرد بلکه حتی سرزنش نیز نمی نمود و بزرگوارانه آنان را مورد عفو قرار می داد.
🖤تلاش کنیم امام سجاد (ع) را الگوی خود قرار دهیم و در برخورد با دیگران بویژه زیردستان حلیم و صبور باشیم و رفتارهای بد و اشتباهات آنان را با بدی جواب نگوییم بلکه با مهربانی و خوبی آنرا جبران کنیم.
🖤اگر همسر و یا فرزندان ما و… اشتباهاتی مرتکب شدند بجای غضب، ناراحتی و یا تنبیه آنان، با حلم و بردباری از اشتباهات آنان گذشت کنیم و اگر دوستان، همسایگان، همکاران و… در حق ما بدی کردند بدی های آنان را با بدی جواب نگوییم بلکه با خوبی و نیکی جبران کنیم و از اشتباهات و بدیهای آنان گذشت کنیم تا خداوند نیز از اشتباهات و گناهان ما گذشت کند.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *