خانه / اسلايد / انسان در سیاست اسلامی

انسان در سیاست اسلامی

انسان در سیاست اسلامی

ایجاد جامعه ای خداگونه، در درجه اول نیاز به رهبری خداگونه و خلیفة الهی دارد. وظیفه حاکم، فراهم کردن شرایط و مقدمات لازم برای خلیفه الهی انسان، و از پیش پا برداشتن موانع و مشکلات برای رسیدن انسانها به جانشینی خدا در زمین است. انسان در این دیدگاه یک حیوان، یک برده، یک موجود نفهم و ذلیل و خوار نیست، بلکه موجودی است که باید «استعدادهای نهفته او برای جانشینی خدا در زمین» شکوفا گردد.

لذا این «رهبران الهی باید خود راه یافته باشند». وظیفه خلیفة الله و رهبر الهی تربیت انسانها، اصلاح جامعه، اصلاح نفوس، و اصلاح عقاید و اخلاق و دین مردم است. او معلم بشریت است. {خلیفه خدا مظهر اسماء الله است}. و اوست که می تواند مردم را با خدا و اسماء و صفاتش آشنا کند، چون خود بیشترین فردی است که به این معرفت نائل شده، لذا چون خود راه را پیموده، راهنمای خوبی است. مسیر خلیفة الله و رهبران الهی مسیری است که با علم و نورانیت و کمال سازش دارد. رهبران الهی مردم را از ظلمات به سوی نور هدایت می کنند. و مسیر او مسیر علم و عدالت و انسانیت است.

و نیز تمام احکام اسلام، برای تربیت انسان است تا در پرتو این احکام الهی و تحت تربیت رهبران الهی در مکتب اسلام به کمال انسانیت برسد. پس نقشه متکاملی که می تواند انسان را به کمال انسانیت برساند، آن سیاست اسلام است.

اسلام میخواهد که انسان به آن معرفت برسد که در قول و قلب و عملش «وحده لا اله الا هو» حکمفرما باشد. اگر انسان تحت تربیت الهی قرار گرفت و به معرفتی برسد که خدای خود را «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن» بداند، خواهد فهمید که رازق و قادر و معزّ فقط اوست. یعنی خدا را به این عظمت باید شناخت. انسان زمانی مسلمان حقیقی و موحد می شود، که به هدف خلقت یعنی عبودیت برسد، و حقیقت عبودیت با معرفت الله و عبادت آگاهانه و خالصانه توام است. لذا نیاز به مربی دارد. این تعریف ـ که جامعترین معنی امامت است ـ که از قرآن و سنت گرفته شده.

و قرآن در معرفی انبیایی که مقام رهبری و امامت را داشته اند، می گوید: وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا (آنها را امامانی قرار دادیم که به راه و شیوه ای که مقرر کرده ایم، هدایتگر باشند). در این آیه، معنی «هدایت که بُعد معنوی و وسیع امامت» است، معرفی شده است.

و در حدیث نبوی، مسؤلیت امامت چنین بیان شده است «الامام راع و مسؤول عن رعیته» امام پیشوا و مسؤل امت است. به یک مفهوم، «مسؤول امت بودن» دارای ابعاد گسترده ای است که در مدیریت سیاسی جامعه خلاصه نمی شود. یکی از مهمترین ابعاد این مسؤولیت هدایت و رهبری معنوی در جهت رشد و ارتقای انسانی است.

و ویژگیهایی چون جامعیت و گستردگی تعالیم اسلام، و جهانی بودن و جاودانگی این دین ، و نیز الهی و متکی بودن آن به وحی، اهمیت و جایگاه «امامت» را در مجموعه معارف الهی مشخص می کند. و در ولایت خاصه این اهمیت بیشتر بیان می شود.

همچنین ببینید

چیستی زهد

چیستی زهد زهد که در فارسی از آن به ساده زیستی تعبیر می کنیم، چنان …

شرح مناجات شعبانیه 

عناوین اصلی شرح مناجات عبارتنداز: اجابت دعا، ابتدای دعا به صلوات ، صلوات بر پیامبر …

مناجات شعبانیه 

مناجات شعبانیه    تاکید بر خواندن مناجات شعبانیه مناجات «شعبانیه» را خواندید؟ بخوانید آقا! مناجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *