خانه / اسلايد / مراتب ایمان

مراتب ایمان

💐🌱مراتب ایمان💐🌱

 

🌷در مورد تعداد مراتب ايمان باید گفت كه اين مراتب بسيار زيادند به طورى كه ميل به بى نهايت مى‌كنند و قابل شمارش نيستند.

🌷ما حتى نمى‌دانيم كه بين ايمان ما و ايمان اولياى خدا چقدر فاصله وجود دارد، تا چه رسد به ايمان كسى مثل اميرالمؤمنين(عليه السلام) كه مى‌فرمايد:لَوْ كُشِفَ الغِطاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقيناً؛ اگر همه پرده ها كنار رود ذره‌اى بر ايمان من افزوده نخواهد شد!

🌷ما حتى اگر بخواهيم بين ايمان خودمان و ايمان اولياى الهى نظير امام خمينى(رحمهم الله) يا بزرگانى نظير ايشان مقايسه كنيم، ايمان ما نظير قطره‌اى است در مقابل دريا! البته اين هم از باب تشبيه و تمثيل است، وگرنه فاصله واقعى آن براى ما قابل درك نيست.

🌷همان‌گونه كه اگر باز بخواهيم با تشبيهى بسيار ناقص و نارسا، فاصله بين ايمان كسانى مثل حضرت امام(رحمهم الله) و اميرالمؤمنين و ائمه هدى(عليهم السلام) را بيان كنيم بايد بگوييم نظير قطره و كمتر از قطره در مقابل اقيانوس است.

🌷اثر اين تفاوت ايمان ها در اطاعت و عبادت خدا ظاهر مى‌شود؛ از ترك معصيت و انجام واجبات و ترك محرمات گرفته تا عمل به مستحبات و ترك مكروهات و دورى از امور مشتبه و اين‌كه چقدر حاضريم داوطلبانه و با ميل و رغبت تمام در راه خدا و دين خدا اقدام كنيم.

🌷هم چنين اجمالا براى همه ما روشن است كه طىّ مراتب ايمان، به صِرف درس خواندن و تعليم و تعلّم حاصل نمى‌شود.

🌷در سال هاى دفاع مقدس ما كسانى را ديديم كه سواد ظاهرى چندانى نداشتند، اما چگونه در مقام اطاعت خدا و پاسدارى از دين او صبورانه، داوطلبانه و با اشتياق تمام اقدام مى‌كردند.

🌷در آن سال ها بعضى صحنه هايى را از چنين اشخاصى ديديم كه براى ما حتى قابل تصور هم نبود. چيزهايى را درباره شهدا و پدران و مادران آنها مى‌بينيم و مى‌شنويم كه واقعاً براى ما بهت آور است.

🌷 چه بسيار پدران و مادرانى را ديده‌ايم كه در مقابل شهادت فرزندانشان و اين داغ جان سوز چگونه با گشاده رويى و تسليم كامل در برابر خداوند برخورد كرده‌اند. ما نسبت به آنان واقعاً غبطه مى‌خوريم، بلكه گاهى شرممان مى‌آيد كه خود را مؤمن بناميم.

 

🌷آیت‌الله مصباح یزدی، به سوی او، درس نوزدهم

🌷

🌷🌱🌷

🌷🌱🌷🌱🌷

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *