خانه / اسلايد / انسان بى نهايت طلب است

انسان بى نهايت طلب است

🌸🍀🌸🍀🌸

🍀🌸🍀

🌸

❤️على رغم اين‌كه انسان بى نهايت طلب است و هر كمالى را در حد بى نهايت آن جستجو مى‌كند، اما مى‌بينيم بسيارى از انسان ها به خدا و دين و تقرب الى الله و مقامات معنوى كه مى‌رسند اين جا كُميتشان لنگ مى‌شود!

🌸 با اين‌كه ما مى‌دانيم مراتب ايمان و مقام هاى معنوى و بهره مندى از نعمت ها و رحمت الهى در حد بى نهايت است، اما معمولاً به همان مرتبه اول يا مراتب بسيار پايين آن قانعيم و براى نيل به مراتب بالاتر آنها تلاشى نمى‌كنيم!

🌸 چگونه است كه در زمينه مسايل مادى حتى به كره ماه و ساير كرات در ديگر كهكشان ها قانع نيستيم، اما در معنويات به اندازه نان و پنير و بخور و نميرى و حتى پايين‌تر از آن بسنده مى‌كنيم؟! قانعيم به همين كه در بهشت شير و عسلى به ما بدهند!

🌸يا حتى پايين تر، همين كه اجازه دهند قدمى در بهشت بزنيم ما را بس است! و يا حتى گاه از آن هم پايين تر، همين كه ما را جهنم نبرند راضى هستيم! قطعاً چنين چيزى بر اساس فطرت ما نيست. ما فطرتاً در هيچ زمينه‌اى به هيچ حدى قانع نيستيم.

🌸اين‌كه احياناً در زمينه مسايل معنوى و تقرب به درگاه الهى چنين حالتى در ما وجود دارد قطعاً ناشى از ضعف و بيمارى و مرضى در روح ما است.

🌸نظير اين‌كه انسان به طور طبيعى غذا خوردن، به خصوص غذاى لذيذ را دوست دارد، اما گاهى به علت بيمارى چنان مى‌شود

كه گرچه ساعت ها است غذا نخورده، هيچ اشتها و ميلى به غذا ندارد و اگر هم لقمه‌اى بخورد حالت تهوع به او دست مى‌دهد.

🌸چنين حالتى طبيعى نيست بلكه فقط به هنگامى كه جسم ما بيمار است و دچار اشكال و اختلالى شده، اين مسأله پيش مى‌آيد. در بُعد روحى نيز همين‌گونه است.

🌸 ما به طور طبيعى بايد در همه زمينه هاى كمال، بى نهايت طلب باشيم؛ اگر در زمينه كمالات روحى و معنوى اين گونه نيستيم نشان از نوعى بيمارى در روح ما است و بايد در صدد اصلاًح آن برآييم.

🌸 بسيارى از ما اگر به نفس خودمان مراجعه كنيم، مى‌بينيم اگر اطمينان داشته باشيم كه حتماً نازل ترين مرتبه بهشت را به ما خواهند داد و ما را به جهنم نخواهند برد، ديگر خيالمان آسوده مى‌شود و حركتى براى بيشتر از آن نمى‌كنيم و ترجيح مى‌دهيم مشغول دنيا و ماديات باشيم!

🌸 به هر حال اين واقعيتى است كه وجود دارد و همان‌گونه كه گفتيم نشان از نقص نفس و ضعف ايمان ما دارد.

🌸 بايد از خدا بخواهيم كه اين حالت را از ما برطرف كند تا در زمينه مسايل و كمالات معنوى نيز نظير مسايل مادى «‌حدّ يَقِف‌» نشناسيم و به هيچ حد و مرزى قانع نباشيم.

📚آیت‌الله مصباح یزدی، به سوی او، درس نوزدهم

🌸

🍀🌸🍀

🌸🍀🌸🍀🌸

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *