خانه / اسلايد / شناخت انسان كامل

شناخت انسان كامل

شناخت انسان كامل

با توجه به مطالب گذشته که درباره انسان کامل و مظهر اسماء الهی، و ولایت و خلیفة الله بیان شد ، حال به یک جمع بندی مطالب پراکنده در درسها، پرداخته می شود ، و بحث کاملتری برای « شناخت انسان کامل» در زمان ما، و بيان اینکه خلافت الهی در این زمان از آن حجت و امام زمان (مهدي أل محمد (عج)) است .

 

ریشه گرایش به انسان کامل

“در روند تاریخ افراد بزرگ و «انسان کامل» ستایش انگیز و تحسین برانگیز بوده، دیگر انسانها از آنان به نیکی نام برده اند. توجه به «انسان کامل» سابقه ای بس دیرین دارد. به هر یک از فرهنگ ها، نظام های فکری، ادیان و مذاهب که بنگریم، ردّ پایی از انسان کامل را می یابیم.

حال ریشه این جستجو چیست؟

۱ـ نیل به کمال، که در نهاد آدمی نهفته است ـ او را به جست وجوی «انسان برتر» کشانده است تا در وجود او کمال خویش را بنگرد و تجسم یافته بیند.

دوم این که: دوری از نقص و ضعف، که از امیال و کشش های ریشه دار آدمی است ـ انسان را بر آن داشته در جستجوی وجود کاملی باشد، که از نقص ها و ضعف ها بيرون آید. و همین میل به کمال و دوری از ضعف، آدمی را واداشته تا در جستجوی وجود کاملی برای الگو برآید.

“یکی از موضوعات عرفانی در باره امام زمان(عج) اندیشه «انسان کامل» است.

“در قرآن گاهی از انسان کامل با «خلیفة الله» و جانشین حق تعالی یاد می کند و با صراحت، جانشینی انسان كامل را بیان کرده است. و از آیات سی به بعد سوره بقره در قران مي خوانيم : «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» (یاد آور زمانی را که پروردگارت به ملائکه فرمود من می خواهم جانشینی برای خود در زمین قرار دهم).

و در جایی دیگر، قرآن از انسان کامل با عنوان «امام» یاد می کند: «وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» (…من تو را برای مردم امام قرار می دهم).

“و فارابی رهبری مدینه فاضله را ، شایسته انسان کامل دانسته است. و ابن عربی در فصوص می گوید: «انسان کامل نگین انگشتر عالم آفرینش است» و در جایی دیگر آورده است: «خداوندی را سپاس می گویم که انسان کامل را آموزگار فرشته قرار داده، با نَفَس او فلک آفرینش انجام می گیرد»”.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *