خانه / اسلايد / فاطمه. س.، آنچه می گویند، آنچه که هست

فاطمه. س.، آنچه می گویند، آنچه که هست

✳️ فاطمه. س.، آنچه می گویند، آنچه که هست

….

….

.

خیلی غصه آور است که هرگاه سالگرد شهادت حضرت صدیقه طاهره. س. می شود، بحث ها می رود روی یک روز و کیفیت آن، و جنجال به پا می شود که بیت آن حضرت چگونه بود؟ یکی می گوید اصلا آن خانه در نداشت، دیگری می گوید که خیر در هم داشت و می گردد در منبع کهن که کلمه درب و قفل را بیابد. جستجو می کنند که در فلان روز چگونه به خانه حضرت هجوم آورده شد؟ چند ضربه زدند؟ که زد؟ چطور زد؟ حکایت میخ چه بود؟ آیا میخ زنگار داشت و و و و…

.

یکی نیست بگوید فرض کنید تمام مکاتب اسلام قرائت شما را با همه جزئیاتش پذیرفتند. خب، بعدش چه؟ حرفت چیست؟ مسئله ات چیست؟

.

 

کسی از زندگی کوتاه و پر مغز او نمی گوید. از اینکه چطور زن که در عصر جاهلی نماد ننگ بود، تبدیل می شود به بانویی عمیقا انقلابی. یک جهادگر بی‌نظیر، یک فعال سیاسی اجتماعی که تاریخ از خانه اش به جهان صادر می شود. حسن و حسین و زینب ش هرکدام اضلاع چه جهان باشکوهی را ساختند.

 

کسی که در خانه مردی چشم به جهان گشود که بزرگترین تحول تاریخی بعد از مسیح را رقم زده است. و او از نونهالی در جریان ذره ذره تحولات این وقایع بوده.

 

خانمی که در دوران کودکی، سختیهای مبارزه ی دوران مکه را چشید، به شعب ابی طالب برده شد، گرسنگی و سختی و رعب و انواع و اقسام شدتهای دوران مبارزه ی مکه را لمس نمود و بعد هم که به مدینه هجرت کرد، همسر مردی شد که تمام زندگیش جهاد فی سبیل الله بود و در تمام قریب به یازده سال زندگی مشترک فاطمه ی زهرا و امیرالمؤمنین ( علیهماالسلام)، هیچ سالی، بلکه هیچ نیم سالی نگذشت که این شوهر، کمر به جهاد فی سبیل الله نبسته و به میدان جنگ نرفته باشد و این زن بزرگ و فداکار، همسری شایسته ی یک مرد مجاهد و یک سرباز و سردار دایمی میدان جنگ را نکرده باشد . زنی که تاریخ هرچند او را در خط مقدم جنگ ها ندیده اما در بستر تمام تحولات اجتماعی و سیاسی و حتی نظامی تولد اسلام حضور پر رنگ دارد. چنان که او را مادر پیامبر، لقب می دهند.

و این مجاهدت ها و وجوه عظیم شخصیتی این بانو اینطور در نحوه رحلتشان از این جهان رنگ می بازد.

همانطور که روز عاشورا بزرگترین حجاب شناخت اباعبدالله است، و ۱۹ رمضان مانع شناخت علی، معرفت فاطمه. س. نیز در میان در و دیواری باقی گذاشته اند.

 

فاطمیه می گذرد بدون آنکه نسبت امروز ما با فاطمه. س. روشن شود، بدون آنکه نحو زندگی او سبب خودآگاهی اجتماعی انسانی ما شود. و این اجحافی است که ما خواسته یا مرتکب شده ایم. با تبدیل حماسه او به یک شهادت تراژدیک، تخفیف جایگاه تاریخی ایشان به محل افتراق مذهبی.

 

#سلمان_کدیور

 

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *