خانه / اسلايد / شما جزء کدامين گروهيد؟!

شما جزء کدامين گروهيد؟!

شما جزء کدامين گروهيد؟
«يا أيها الناس‌، يا أيها الذين امنوا‌، يا أيها المنافقون‌، …»
هر يک از اين خطاب‌ها گروه خاصي از انسان‌ها را دربرمي‌گيرد. حال، کمي تأمل کنيد که در اين خطاب‌ها شما جزء کدام گروهيد؟ براي اين کار، ابتدا بايد خطاب‌هاي عام را بررسي کنيم تا بدانيم ما به عنوان يک انسان چه وظايفي داريم، هنگامي که وظايف عام خود را دانستيم، بايد ببينيم جزء کدام دسته از انسان‌ها هستيم و مورد کدام خطاب خاص خداوند قرار داريم تا به وظايف خاص خويش پي برده و به آن عمل کنيم و با تربيت خود، آمادگي قرار گرفتن جزء خاصان خداوند را در خود به وجود آوريم. اما اگر انسان در مرحله اول به وظايف عام خويش عمل نکند، يعني خود را در معرض عمومي‌ترين خطاب خداوند قرار ندهد، چگونه مي‌تواند در مسير خاص شدن قرار گيرد؟!
همه ما مي‌دانيم، بيمارستان‌ها از بخش‌هاي متعددي تشکيل شده‌اند که هر بخش براي بيمار‌هاي خاصي است. براي مثال، بيماران بخش قلب، بخش خاص خود را دارند و دارو‌ها و دستگاه‌هاي مورد نياز براي معالجه آن‌ها از بخش بيماري‌هاي مغز و اعصاب و يا کليه متفاوت است. در برخي بخش‌ها نيز بيماران وضعيت حادي دارند، به طوري که ملاقات با آن‌ها ممنوع است و يا براي ورود به برخي از بخش‌ها بايد از روپوش و ماسک مخصوص استفاده کرد؛ زيرا خطر ابتلا به بيماري در آن‌جا بسيار شديد است.
بيماري‌هاي روحي نيز همين گونه هستند. يعني، هر بيماري خاص روحي، درمان ويژه خود را دارد و برخي از اين بيماريها (مانند مشرکين و ملحد‌ين) آن چنان قدرت سرايت بالايي دارند که انسان هنگام برخورد با آن‌ها بايد بسيار محتاط باشد تا مبادا آن بيماري، او را نيز گرفتار کند.
به همين سبب، قرآن براي انسان‌ها در معاشرت با بيماران عقيدتي، مشرکين و ملحدين، اگر مغرض و محارب باشند، دستوراتي دارد.
قرآن کريم براي تمام لحظات زندگي اعم از دوراني که انسان به صورت جنيني در شکم مادر است، دوران کودکي، نوجواني، جواني، بزرگسالي، پيري و حتي هنگام مرگ، احکام و برنامه‌هاي ويژه‌اي دارد. به راستي، آيا مي‌دانيد چرا قرآن کريم تا اين اندازه دقيق است که براي تمام مراحل زندگي انسان برنامه‌ريزي کرده است؟! براي اين‌که انسان در تمام مراحل زندگي پيشگيري‌هاي لازم را براي عدم ابتلا به بيماري‌ها داشته باشد.
همان‌گونه که گفتيم، انسان داراي دو بُعد مادي و روحي است. همان‌طور که جسم و بُعد مادي او در اثر برخورد با پاره‌اي از عوامل، بيمار مي‌شود و براي معالجه لازم است به پزشک مخصوص آن بيماري مراجعه شود، بعد معنوي انسان نيز در اثر برخي مسائل ناراحت و بيمار مي‌شود، که پيامبران، طبيبان دواري هستند و کتب آسماني «شفاء لما في الصدور» شفاي بيماري‌هاي روحي و رواني هستند.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *