خانه / اسلايد / ابعاد وجودی انسان

ابعاد وجودی انسان

ابعاد وجودی انسان

عرفاء ابعاد وجودی انسان را «طبع و نفس و قلب و سرّ و خفی و اخفی» می دانند و همۀ این‌ها مراتب واطوار وجود انسانند. بنابراین باید نماز و قرآن بر همه ابعاد وجودی ما تأثیر گذارند و آن تأثیر فقط ظاهری نباشد.

مرحله اول، جسم و جوارح: اولین مرتبه استفاده ظاهری از قرآن، جسم و جوارح( همان چشم و زبان و گوش) می باشد و بهره برداری زبان از قرآن به ادای حروف است با تأنی.

مرحله دوم، عقل: عقل نیز باید از قرآن بهره ببرد. بهره عقل، ادراک مطالب کلی از قرآن، و عبرت از آیه ها می باشد. از روخوانی قرآن، جسم و جوارج انسان استفاده کرده، اما عقل باید ادراک کلیات کند، و به آن لایه دوم نیز برسد، و انوار قرآن در عقل ما هم اثر گذارد.

مرحله سوم، قلب: برترین خاصیت قرآن که نزول قرآن هم بیش‌تر برای همین است «تأثیر قلب» می باشد، که پس از ادراک کلیات توسط عقل، قلب و دل آدمی نیز از این آیات شریفه با خبر شود. البته ادراک معانی آسان نیست و علومی را پیش نیاز دارد که انسان باید آن علوم را هم فراگیرد.

و چون «قرآن را باطنی، سرّی و ملکوتی است؛ برای رسیدن به ملکوت قرآن، لازم است که قاری ملکوتی شود؛ زیرا قاری مُلکی، هرگز حظّی از ملکوت قرآن ندارد. بین عاقل و معقول، و بین مُدرِک و مُدرَک، سنخیت است.

یعنی هرگز حس نمی تواند متخیل را ادراک کند. یا هرگز خیال نمی تواند معقول را درک کند؛ زیرا خیال، متخیل را ادراک می کند و حس، محسوس را و عقل، معقول را. انسانی که مُلکی است، هرگز نمی تواند مَلکوت و باطن پدیده ای را ببیند و ادراک کند.»

خلاصه این‌که انسان وقتی قرآن را به دست می گیرد، باید فکر کند نامه ای خصوصی از طرف پروردگار عالمیان، از محبوب ابدی و ازلی، علیم و حکیم الذی له الاسماء الحسنی به سوی بنده ضعیف و مسکین و مستکینی که خواننده این نامه می باشد، رسیده است.

بنابراین هر اندازه که انسان از لحاظ روحی و سعۀ وجودی بالاتر باشد، استفاده او از قرآن، و تأثیر نورانیت آن بر حیات دنیا و آخرتش بیش‌تر می شود.

توجه به اسماء الله که در آیات بسیاری از قرآن بیان شده، اهمیت خاصی دارد؛ زیرا خداوند از خودش می‌گوید و خود را معرفی می‌کند و می‌فرماید: ای انسان! خدایی که این قرآن را فرستاده، او اله و معبود شماست و او را این‌گونه باید بشناسی، یعنی خدا را آن طور که قرآن معرفی کرده باید شناخت، اگر فقط روخوانی قرآن و استفادۀ اعضای ظاهری(چشم و زبان و گوش) بدون درک معانی باشد، بهره انسان از قرائت قرآن کم است.

همچنین ببینید

اشاره به آیات تسبیح 

اشاره به آیات تسبیح سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ   هرآنچه …

حقیقت نماز

🔸حقیقت نماز🔸   ✅اقامۀ نماز گناهان ظاهری و قلبی را درمان می‌کند. اگر کسی اهل …

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟

سؤال؟ از مجموع این آیات چه می فهمید؟ معلوم میشود که معنا و حقیقت تسبیح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *