خانه / اسلايد / نقشه شوم برادران

نقشه شوم برادران

نقشه شوم برادران

یعقوب به یوسف و برادر خرد سالش بنیامین علاقه فراوانی داشت؛ چون از یک سو این دو برادر مادرشان را از دست داده و از سوی دیگر از بقیه کوچک تر بودند.

همچنین دیدن رؤیای صادقه یوسف ایمان و رشد معنوی او را پیش از پیش نمایان ساخته بود و محبت یعقوب به یوسف روز به روز بیش تر می شد. و از سوی دیگر شعله های آتش حسادت برادران نیز سر کش تر می‌شد.
إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَىٰ أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿٨﴾

[ياد كن] هنگامى كه برادران گفتند : با اين كه ما گروهى نيرومنديم، يوسف و برادرش نزد پدرمان از ما محبوب‏ترند، و قطعاً پدرمان در اشتباه آشكارى است.

حسد، پرده حجابی در پیش روی چشمان حقیقت بین برادران قرار داده و دیده هایشان را کور کرده بود؛ از این رو می گفتند.إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿٨﴾ مسلما پدر ما در مورد حب یوسف در گمراهی آشکاری است.

 

نکته ها

 

۱ ـ حضرت یوسف دوازده پسر داشت که دو نفر از آنان(یوسف و بنیامین) از یک مادر و بقیه از مادری دیگر بودند. علاقه پدر به یوسف،(به دلیل خردسال بودن یا به دلیل کمالاتی که داشت) موجب حسادت برادران شده بود.

۲ ـ آنان علاوه بر حسادت، با گفتن «و نحن عصبه» معلوم می کنند که «روحیه غرور و تکبر» را نیز داشته اند و در اثر این غرور و حسد پدر را هم متهم به اشتباه و انحراف در مهرورزی به فرزندان می کنند.

۳ ـ افرادی در جامعه هستند که به جای آن که خود را بالا ببرند، افراد بالا را پایین می آورند. چون خود محبوب نیستند، محبوب ها را می شکنند.

۴ ـ فرق است میان تبعیض و تفاوت. تبعیض: برتری دادن بدون دلیل است. ولی تفاوت: بر اساس لیاقت ها و شرائط است مثلاً نسخه های یک پزشک و نمره های یک معلم، تفاوت دارد، ولی این تفاوت حکیمانه است نه ظالمانه، ولی برادران یوسف، این علاقه را بی دلیل می پنداشتند.

۵ ـ گاهی علاقه زیاد سبب دردسر می شود. یعقوب، یوسف را خیلی دوست داشت و همین امر موجب حسادت برادران و افکندن یوسف در چاه شد؛ چنان که علاقه زلیخا به یوسف، به زندان شدن یوسف انجامید.

لذا زندان بان که شیفته اخلاق یوسف شده بود، وقتی به او گفت: من تو را دوست دارم، یوسف گفت: می ترسم این دوستی نیز بلائی به دنبال داشته باشد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *