خانه / اسلايد / مراد از تزكيه و تعليم كتاب و حكمت

مراد از تزكيه و تعليم كتاب و حكمت

نکته ای تربیتی

از نظر تربیتی و بُعد انسان سازی تزکیه بر تعلیم علوم حقه و معارف الهی تقدّم دارد و لذا در آیات بر تعلیم مقدّم شده است، اما در سوره بقره، آیه ۱۲۹ که تعلیم مقدّم شده، به این علت است که از نظر رتبه و ترتیب، علم بر تزکیه مقدّم است زیرا انسان پیش از تزکیه باید آگاه شود که تزکیه چیست و چگونه نفس آدمی باید پاک گردد.

مراد از تزكيه و تعليم كتاب و حكمت

((و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمة )) – كلمه ((تزكيه )) كه مصدر ((يزكيهم )) است ، مصدر باب تفعيل است ، و مصدر ثلاثى مجرد آن ((زكات )) است ، كه به معناى نمو صالح است ، نموى كه ملازم خير و بركت باشد، پس تزكيه آن جناب مردم را به معناى آن است كه ايشان را به نموى صالح رشد دهد، اخلاق فاضله و اعمال صالحه را عادتشان كند، در نتيجه در انسانيت خود به كمال برسند، و حالشان در دنيا و آخرت استقامت يابد، سعيد زندگى كنند، و سعيد بميرند.

و منظور از ((تعليم كتاب )) بيان الفاظ و تفسير معانى مشكل ، و مشتبه آنست . در مقابلش ((تعليم حكمت )) است كه عبارتست از معارف حقيقتى كه قرآن متضمن آنست ، و اگر از قرآن يكبار تعبير به آيات كرده ، و فرموده : ((يتلوا عليهم اياته )) و بار ديگر تعبير به كتاب نموده و فرموده و ((يعلمهم الكتاب )) براى اين بوده كه – به گفته بعضى – بفهماند براى هر يك از اين دو عنوان نعمتى است كه خدا به سبب آن بر بشر منت نهاده.

و وجه مقدم آوردن تزكيه در جمله : (و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمة ) در آيه شريفه مسأله تزكيه را قبل از تعليم كتاب و حكمت ذكر كرده ، و در دعاى ابراهيم كه چند سطر قبل نقل شد تعليم كتاب و حكمت را جلوتر از تزكيه ذكر كرد، و اين بدان جهت بوده كه آيه مورد بحث در مقام توصيف تربيت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) است مؤمنين امت را، و در مقام تربيت ، تزكيه مقدم بر تعليم علوم حقه و معارف حقيقيه است .

و اما در دعاى ابراهيم (ع) مقام ، مقام تربيت نبود، تنها دعا و درخواست بود، از خدا مى خواست كه اين زكات و علم به كتاب و حكمت را به ذريه اش بدهد، و معلوم است كه در عالم تحقق و خارج ، اول علم پيدا مى شود، بعد تزكيه ، چون تزكيه از ناحيه عمل و اخلاق تحقق مى يابد، پس اول بايد به اعمال صالح و اخلاق فاضله عالم شد، و بعد به آنها عمل كرد تا به تدريج زكات (پاكى دل ) هم به دست آيد.

((و ان كانوا من قبل لفى ضلال مبين )) – كلمه ((ان )) در اين جمله مخفف ((ان )) است . اين جمله مى خواهد بفرمايد امت امى قبل از بعثت پيامبر در ضلالتى آشكار بودند. پس معلوم شد كه آيه مورد بحث مشتمل است بر تسبيح ، و سپس حمد و سياقى كه دارد سياق منت نهادن است كه توضيحش خواهد آمد.

تا حالا گفته شد راجع به معنی تزکیه ،ولی طریقه تزکیه را باید بدانیم و آن علم و عمل است و مطالب خاص و دروس خاص خود را می طلبد و با عمل و تمرین همراه است…

بیان شد که در این آیه می فرماید: وَ يُزَكِّيهِم وَ يُعَلِّمُهُم ُ الكِتاب َ وَ الحِكمَةَ سه عمل بزرگ رسول اكرم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم را كه جامع تمام تبليغات او است در اينكه مبارك آيه يادآوري مينمايد.

همچنین ببینید

دوم تعليم معارف قرآن:

دوم تعليم معارف قرآن: رسول اكرم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم اينكه است …

معمولاً برای وزن نمودن و ارزش گذاری هرچیزی وسیله ای وجود دارد

🌸🌿🌸🌿 🌿🌸🌿 🌿 🌸معمولاً برای وزن نمودن و ارزش گذاری هرچیزی وسیله ای وجود دارد …

اول تزكيه نفوس بشر:

اول تزكيه نفوس بشر: كه بالاترين وظيفه پيمبران است زيرا مادامي كه نفس بشر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *