خانه / اسلايد / معمولاً برای وزن نمودن و ارزش گذاری هرچیزی وسیله ای وجود دارد

معمولاً برای وزن نمودن و ارزش گذاری هرچیزی وسیله ای وجود دارد

🌸🌿🌸🌿

🌿🌸🌿

🌿

🌸معمولاً برای وزن نمودن و ارزش گذاری هرچیزی وسیله ای وجود دارد که با آن وسیله ارزش و #وزن آنچیز سنجیده و مشخص می شود. وسایل سنجش هرچیزی متناسب با آنست.

🌸مثلاً ترازویی که با آن طلا را وزن می کنند از ترازویی که با آن، چیزهای کم ارزش تر مثل مواد غذایی وزن و #سنجیده می شود متفاوت است.

🌸حال سؤال این است که آیا در #قیامت نیز برای ارزش گذاری اعمال انسانها میزان و ترازو وجود دارد؟ پاسخ این است که بلی در قیامت نیز ترازوهایی وجود دارند که با آنها اعمال انسان ها سنجیده می شود که در #قرآن_کریم از آن به میزان تعبیر شده است.

🌸میزان که جمع آن موازین است در لغت به هر چیزی اطلاق می شود که با آن وزن و سنجش شود اعم از اینکه قول باشد یا فعل و یا ترازوی متداول. میزان در اصطلاح به وسیله ای که اعمال انسان در قیامت با آن سنجیده می¬شود اطلاق می¬گردد.

🌸#خداوند می فرماید: وَ نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى‏ بِنا حاسِبِين.

ما #ترازوهاى_عدل را در روز قيامت نصب مى‏كنيم، لذا به هيچكس كمترين ستمى نمى‏شود، و اگر به مقدار سنگينى يك دانه خردل (كار نيك و بدى باشد) ما آن را حاضر مى‏كنيم، و كافى است كه ما حساب كننده باشيم.

(سوره انبیاء، آیه ۴۷)

🌸از آیه فوق استفاده می شود که خداوند در روز قیامت #میزان و ترازو قرار می دهد که بسیار دقیق و عادلانه است و اعمال بندگان را بوسیله آن ترازو می سنجد و ذره ای به کسی ظلم و ستم نمی شود.

🌸ترازوی خداوند در قیامت با ترازوی دنیوی متفاوت است زیرا: اولاً ترازوی دنیوی فقط کمیت را مشخص می کند اما ترازوی عدل الهی در قیامت علاوه بر کمیت، کیفیت عمل را نیز می سنجد و آنرا ارزش گذاری می نماید.

🌸ثانیاً در ترازوی دنیوی ممکن است اشتباه صورت پذیرد و وزن کننده کم فروشی نماید، فریب دهد و… اما در ترازوی #عدل_الهی در قیامت هیچگونه ظلمی در حق کسی نخواهد شد و دقت آن بی نظیر است زیرا مالک این ترازو خداوند است که #عالم به همه امور است و #عادل است و ذره ای از حق کسی را ضایع نخواهد کرد.

🌿

🌸🌿

🌸🌿🌸🌿

همچنین ببینید

دوم تعليم معارف قرآن:

دوم تعليم معارف قرآن: رسول اكرم صلّي اللّه عليه و آله و سلّم اينكه است …

اول تزكيه نفوس بشر:

اول تزكيه نفوس بشر: كه بالاترين وظيفه پيمبران است زيرا مادامي كه نفس بشر از …

شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) تسلیت باد

تاریخ شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) به قمری تاریخ شهادت امام محمد باقر (علیه‌السلام) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *