مقام حضرت زهرا(س) و حضرت مریم
مقام حضرت زهرا(س) و حضرت مریم
آيا مقام حضرت زهرا(ع) از مقام حضرت مريم نيز بالاتر است؟ بدون شك چنين است. در روايتى از پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله خطاب به حضرت زهراعليها السلام مىخوانيم: «يا بُنَيَّةَ الا ترَضينَ اَن تكونى سيدة نساء العالمين؟ قالت: يا ابة فاَينَ مريم بنتُ عمران؟ قالصلى الله عليه وآله: تلك سيدة نساء عالمها…» آيا راضى هستى كه سيده زنان جهانيان باشى؟ حضرت فاطمه عرض كرد: اى پدر! پس مريم چه؟ حضرت فرمود: او سيده زنان زمان خود بود…».
بايد توجه داشت كه عالمين، جمع است (نه مفرد و نه تثنيه)؛ پس شامل همه جهانهاى قبل از ما و بعد از ما و شامل جهان مادى، برزخى و آخرت مىشود. اگر فضيلت ذاتى حضرت مريم اين بود كه مادر حضرت عيسىعليه السلام شد، فضيلت ذاتى حضرت زهرا اين است كه هم دختر نبوت بود و هم همسر ولايت و هم مادر امامان.
اگر فضيلت عرضى مريم اين بود كه در راه دين حضرت عيسىعليه السلام زحمت كشيد، فضيلت عرضى حضرت زهراعليها السلام دفاع از دين خاتم انبيا و دفاع از ولايت و آيه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» است؛ تا جايى كه در راه اين دفاع، به مقام شهادت رسید .
توجه به نكته ای قابل تأمل
با وجود اين كه در آيه لفظ جمع آمده، اما پيغمبر فقط زهرا عليها السلام را برده، يا بايد بگوييم پيغمبر خلاف امر خدا كاركرده (نعوذ باللَّه) كه خداوند جمع خواسته و گفته زنهايت را بايد ببرى، ولى پيغمبر سرپيچى كرد و يكى را برد كه اين اصلاً در شأن پيغمبر نيست .
يا اين كه بگوييم مراد آيه زنانى بود كه از اهلبيت عليهم السلام بودند و زن شخصيت حقوقى پيامبر به حساب مىآمدند. از اين رو، پيغمبر فقط زهرا را برد چون فقط او جزء اهلبيتش حساب مىشد و حتى اگر خديجه هم با آن همه مقام و منزلت كه ام المؤمنين است، زنده بود، او را با خودش نمىبرد؟
پس عبارت «نساءونا»، به صورت جمع است؛ اما پيامبر صلى الله عليه وآله تنها يك نفر و آن هم حضرت فاطمه صلى الله عليه وآله را براى مباهله همراه برد و اين نشان مىدهد كه از ميان خويشاوندان پيامبرصلى الله عليه وآله از جنس زن، تنها يك زن بود كه جزء اهلبيت پيامبرصلى الله عليه وآله بود . و اگر ديگرى هم بود، به مقتضاى لفظ جمع، بايد پيامبرصلى الله عليه وآله او را با خودش مىبرد و به عبارت ديگر، اين عمل پيامبرصلى الله عليه وآله نشان مىدهد كه زنان پيامبر، جزء اهل البيت نمىباشند.