خانه / اسلايد / همراه با سوره شمس آنچه در باره نفس گفته اند

همراه با سوره شمس آنچه در باره نفس گفته اند

آنچه در باره نفس گفته اند

نظرات مختلفی در باره نفس بیان شده:

امام علی(ع) می فرماید:نفس گوهری گرانبهاست که هر کس آن را حفظ کرد، موجب ترفیع آن می گردد.

متکلمین گفته اند:نفس عبارت است از اجزای اصلی بدن که در قیامت مورد سئوال قرار می گیرد.

محققین گفته اند:نفس عبارت است از جسمی نورانی از عالم قدس که در بدن مانند چراغی است که نورش به همه اجزای بدن می رسد.

فلاسفه گفته اند:نفس گوهری است ملکوتی که بدن را برای نیازهایش به کار می گیرد.

نفس شامل مجموعه ی احساسات ، غرائز و عواطف آدمی است، هر کاری بخواهد بکند باید از بدن و اعضاء و جوارح کمک بگیرد، بر خلاف عقل که گوهری جبروتی است و در کارهایش نیاز به بدن ندارد.

نفس ذاتاَ مجرد است اما از نظر عمل مادی می باشد، اما عقل از نظر ذات و عمل هر دو مجرد است.

می توان گفت: نفس دو معنا دارد.

۱ ـ نفس گفته می شود و از آن ، حیثیت و ناحیه وجود انسان قصد می شود که اگر کنترل نشود و عقل با کمک نیروی بازدارنده ایمان ، آن را در حال اعتدال بین افراط و تفریط نگاه ندارد، سبب شقاوت و سقوط انسان می گردد.

لذا باید عقل با نیروی باز دارنده ایمان ، نفوسی را که سستی و وقوف و عقب ماندگی و تنبلی دارند به پیش براند و نفوس سرکش و افراطی را از طغیان باز دارد.

این بُعد وجود انسان همان غرائز گوناگون او مثل ، «غریزه شهوت و غضب، و حب نفس، حب جاه و سایر میلها و غرائز است. که اگر چه همه را تحت سه قوه « شهویه و غضبیه و واهمه» می شمارند،

اما وجود انسان میدان عملیات این غرائز و تنازع آن است و به این ملاحظه نفس در برابر عقل گفته می شود.

۲ـ و گاهی نیز نفس گفته می شود و از آن یکی از حالات و شئوون آن قصد می شود.

مانند: « اماره ، لوامه ، و مطمئنه » زیرا که بُعد مجرد انسان دارای شئوون و مراتبی است پائین ترین آن نفس امارة بسؤء است

که مربوط به حالت نقص و مرحله ای است که انسان از درون میل به کج روی و افراط و تفریط در امور زندگی و گرایش به بدی و شرور دارد و از خیر و حالت تعادل در انتخاب و گرایش منحرف می شود.

حقیقت انسان بُعد ملکوتی اوست

حقیقت انسان همان بُعد باطنی او یعنی روح و قلب و نفس اوست، که همگی به حقیقت واحدی اشاره دارد و آن بُعد مجرد و حقیقت انسان است. چون منبع زندگی و حیات انسان است.

به آن روح می گویند، و به آن عقل می گویند چون نیروی درک، محاسبه، مقایسه، نتیجه گیری و عاقبت اندیشی در آن نهفته است.

و به آن نفس می گویند چون به تدبیر بدن و بُعد طبیعی انسان می پردازد، و به آن قلب گفته می شود چون مرکز تحول، در دگرگونی، عواطف و حالات مختلف انسان است.

قلب چیست ؟

در قرآن کریم ۱۳۲ مرتبه سخن از قلب به میان آمده است.

منظور از قلب در اصطلاح قرآن آن عضو عضلانی در سمت چپ بدن نیست، بلکه و مقصود از آن وجود ارزشمند و بلند مرتبه ی عقل و فهم و مرکز فرماندهی و ادراکات است.

قلب یعنی دگرگونی که دارای دو چهره انقلاب و تغییر است. همانطور که قلب جسمی دو کار انجام می دهد، یعنی خون را می گیرد و پس می دهد.

و این گرفتن و دادن ، آغاز یک رویکرد تازه است ـ قلب معنوی هم حالات و جلوه هائی دارد، که بهترین حالت آن نفس مطمئنه، راضیه و مرضیه است.

منبع. کتاب صفای دل

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *