خانه / اسلايد / ضرورت تربیت اخلاقی و تجسم اعمال

ضرورت تربیت اخلاقی و تجسم اعمال

ضرورت تربیت اخلاقی

اقوام روزگار به اخلاق زنده اند

قومی که گشت فاقد اخلاق مُردنیست

تربیت اخلاقی یکی از مهم ترین وظایف انسانی است، زیرا بُعد انسانی و استعدادهای او، از هنگام تولد، بلقوه است،

یعنی بذرهائی در درون انسان پاشیده شده که با پرورش، بصورت آنچه که ارزش های والای انسانی (عواطف و فطرت) نامیده میشود، در خواهد آمد.

و هر فردی مسئول ساختن ماهیت و اعمال خویش است، و در قیامت از او سئوال می شود.

تجسم اعمال

حقیقت انسان به قلب اوست و حشر و نشرش نیز طبق قلب او است.در فلسفه اسلامی ثابت شده که انسان در این دنیا نوع است،

یعنی ماهیت گوناگون دارد، ولی در آخرت، جنس است و دارای انواع گوناگون، محشور می شود.

یکی از معانی آیه مبارکه « و اذا الوحوش حشرت» (هنگامی که حیوانات وحشی محشور میشوند) این است که انسان بصورت حیوانات وحشی محشور می شود و می فهمد که انسان بوده و این نتیجه اعمالش است که مجسم می شود*.

۲ ـ و صنف اجسادهم اجساد بني آدم و ارواحهم ارواح شياطين.(گروهی جسم های آنان مانند بنی آدم، و ارواح آنان ارواح شیاطین) است.

۳ ـ و صنف كالملائكه في ظل الله يوم لا ظل الا ظله، ( گروهی مانند ملائکه، در سایه و «نور» الهی هستند در روزی که سایه ای جز سایه او نیست)

اكثر قلوب را جنود شیاطین فتح كرده اند و مالك شده و در آن تصرف مي كنند با وسوسه هاي دنياي فاني و سلطنت شيطان ساري در گوشت و خون انسان شده، و محیط بر قلب و بدن و زندگی اوست.

اصناف انسانها

در حديثي از رسول اكرم(ص) فرمودند: «خلق الله الانسان ثلاثة أصناف: صنف كالبهائم»خداوند خلق کرد انسانها را برسه دسته و گروه: گروهی مانند حیواناتند،

قال الله تعالي :وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ

أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ(مسلماً بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده ‏ايم [زيرا] آنان را دل‏هايى است كه به وسيله آن [معارف الهى را] در نمى ‏يابند ، و چشمانى است كه توسط آن [حقايق و نشانه ‏هاى حق را] نمى ‏بينند ، و گوش‏هايى است كه به وسيله آن [سخن خدا و پيامبران را] نمى ‏شنوند ، آنان مانند چهارپايانند بلكه گمراه‏ترند، اينانند كه غافل [ازمعارف و آيات خداى] اند ).

پس براي رسيدن به مقام انسانيت، سرمايه انسان عمر اوست و سِلاحش قلب اوست و قلب عرش رحمان است پس غير از رحمن را از قلب بيرون كن و خانه را پاکیزه برای جنود رحمان قرا ده.

منبع. کتاب صفای دل

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *