خانه / اسلايد / غرائز و امراض نفس

غرائز و امراض نفس

غرائز و امراض نفس

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ۗ ذَٰلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖوَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

محبت و عشق به خواستنی ‏ها [كه عبارت است] از زنان و فرزندان و اموال فراوان از طلا و نقره و اسبان نشاندار و چهارپايان و كشت و زراعت ، براى مردم زيباجلوه داده شده ؛ اينها كالاى زندگىِ [زودگذرِ] دنياست ؛ و خداست كه بازگشت نيكو نزد اوست .«۱۴»

بگو : آيا شما را به بهتر از اين [امور] خبر دهم ؟ براى آنان كه [در همه شؤون زندگى] پرهيزكارى پيشه كرده‏ اند ، در نزد پروردگارشان بشت‏هايى است كه از زيرِ [درختانِ] آن نهرها جارى است ،

گفته شد که خداوند متعال در وجود بشر غرائزی را برای ضرورت حیات طبیعی او قرار داده است که در حد اعتدال بسیار مفید، و اما در حال افراط و تفریط موجب امراض روحی و روانی میشوند.

یکی دیگر از غرائز «قوه شهویه» است. که در حال اعتدال «عفت» است که فضیلتی عظیم است، و منشأ جمیع صفات کمالیه متعلق به این قوه است. و آن عبارت از مطیع شدن این قوه در تحت فرمان قوه عقلیه میباشد.و دو طرف آن افراط و تفریط است که موجب رذائل و امراض روحی و روانی بسیار میشوند.

« افراط» آن (قوه شهویه) «شرّه» و آن غرق شدن در لذات جسمیه، بدون ملاحظه حدود شرعی و حکم عقل. و «تفریط» آن «خمود» است و آن میراندن قوه شهویه می باشد.

↩ و رذائلی چون: {حب دنیا، حب مال، حب جاه، حرص، طمع، بخل، طلب حرام، غدر و خیانت، و انواع فجور، و …}می باشند.

از آنجا که «حب الدنیا رأس کل خطیئه»، ریشه همه گناهان از دنیا دوستی است، پس «زهد» علاج بسیاری از ناراحتیها می باشد.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *