خانه / اسلايد / تبلور اخلاق و بشردوستي حضرت فاطمه زهرا (س)

تبلور اخلاق و بشردوستي حضرت فاطمه زهرا (س)

  • بلور اخلاق و بشردوستي

او تجسم ايمان و يقين،

گنجينه‏ي دانش و اقيانوس بينش،

مرکز هدايت و مهر،

پايه دين و ستون آيين،

يادگار نورافشان پيامبر،

سرچشمه‏ي دليل و حجت،

برگزيده‏ي نجيبان گيتي،

سرور بانوان امت،

برترين زن تاريخ بشر،

پرورش‏يافته‏ي فرودگاه وحي،

تک درخت پاک و باورو بوستان رسالت،

و آموزگار و سمبل اخلاص و بشردوستي بود.

مفسران و محدثان و سيره‏نويسان در مورد شان نزول سوره‏ي مبارکه‏ي «انسان» به ويژه از آغاز تا آيه‏ي هيجدهم آن، آورده‏اند که:

دو فرزند گرانمايه‏ي فاطمه، حسن و حسين عليهم‏السلام بيمار شدند و پيامبر به همراه گروهي از ياران خويش به عيادت آنان شتافت و آنجا به اميرمومنان فرمود:زيبنده‏تر است که براي شفاي فرزندانتان نذري نماييد. علي عليه‏السلام به همراه بانوي نمونه‏ي اسلام تصميم گرفتند که اگر خداي پرمهر و توانا، آن دو وجود گرانمايه را شفا عنايت کند، سه روز روزه بگيرند.

و در اين تصميم و نذر «فضه»، آن زن باايمان و پرورش‏يافته‏ي مکتب اهل‏بيت نيز که افتخار خدمت و شاگردي فاطمه عليهاالسلام را داشت، از آنان پيروي کرد.پس از نذر، به لطف خدا آن دو کودک گرانمايه بهبودي کامل خويش را بازيافتند و اميرمومنان به همراه ريحانه‏ي پيامبر تصميم گرفت به نذر خويش وفا نموده و روزه بگيرد و به اقتداي آنان حسن و حسين و «فضه» نيز روزه را آغاز کردند.اميرمومنان به دليل فشار اقتصادي و شرايط خاص جامعه نو بنياد اسلامي و نبودن مواد غذايي در منزل، مقداري جو فراهم آورد و دخت گرانقدر پيامبر که مدير خانه‏ي او نيز بود، بخشي از آن را آرد و خمير نموده و از آن براي افطار نان فراهم ساخت، اما هنگامه‏ي افطار بود که بينوايي از راه رسيد و ضمن درود بر خاندان پيامبر، از رنج خويش سخن گفت و غذا خواست و آنان غذايي را که براي افطار فراهم شده بود، همه را در راه خشنودي خدا و سير کردن شکم گرسنگان انفاق کردند و ديگري را بر خود مقدم داشتند و با آب افطار کردند.

روز دوم از راه رسيد و آنان روزه گرفتند و دخت گرانمايه‏ي پيامبر نيز بخش ديگري از آن جو را تبديل به نان کرد، اما هنگام افطار يتيمي از راه رسيد و ضمن اظهار گرسنگي، درخواست غذا کرد. روز دوم نيز همه‏ي روزه‏داران بيت رسالت غذاي خويش را انفاق کردند و به همين ترتيب روز سوم نيز غذاي خود را به اسيري انفاق نمودند.

روز چهارم بود که پيشواي گرانقدر اسلام، اميرمومنان و دو فرزند گرانمايه‏اش را ديد که آثار شدت گرسنگي و فشار روزه از چهره‏هايشان نمايان است. به همراه آنان به خانه آمد و فاطمه را ديد که در محراب عبادت در حال راز و نياز است و او نيز همانند آنان است.

اين منظره‏ي شگفت‏انگيز و اين فداکاري و ايثار از يک سو پيامبر را سخت متاثر ساخت و از ديگر سو بسيار شادمان و مسرور. درست در اين هنگام بود که فرشته‏ي وحي فرود آمد و پيام آورد که:

هان اي پيامبر خدا! هديه‏ي خداي را به همراه تبريک و تهنيت‏اش به داشتن چنين خاندان پرافتخاري پذيرا باش!

و آن‏گاه آياتي از آغاز سوره‏ي «انسان» را بر پيامبر خواند:

«هل اتي علي الانسان حين من الدهر لم يکن شيئا مذکورا… انما نطعمکم لوجه الله لا نريد منکم جزآ و لا شکورا…» [۱] .

«آيا زماني طولاني بر انسان گذشت که چيزي قابل ذکر نبود؟

ما انسان را از نطفه‏اي آميخته آفريديم و او را مي‏آزماييم؛ از اين رو، او را شنوا و بينا قرار داديم.

ما راه را به انسان نشان داديم، خواه راه سپاس در پيش گيرد و پذيراي حق گردد يا راه ناسپاسي و حق‏ستيزي.

ما براي کفرگرايان و حق‏ستيزان، زنجيرها و غل‏ها و شعله‏هاي سوزان آتش، آماده ساخته‏ايم. به يقين، نيکان از جام‏هايي مي‏نوشند که با عطر خوشي آميخته است.چشمه‏اي که بندگان خاص خدا از آن مي‏نوشند و آن را به هر جايي که مي‏خواهند روان مي‏سازند؛ چرا که آنان همواره در زندگي خويش به نذر خويشتن وفا مي‏کنند و از روزي که شر و عذاب آن گسترده و همه‏جا را گرفته است، مي‏ترسند.

آنان غذاي خويش را در حالي که خود آن را دوست مي‏دارند، به بينوا و يتيم و اسير مي‏خورانند و مي‏گويند: ما شما را تنها براي خشنودي خدا غذا مي‏خورانيم و از شما نه پاداشي مي‏خواهيم و نه سپاسي.

و نيز چنين هستند که مي‏گويند: ما از پروردگار خويش از آن روزي بيمناک هستيم که سخت ناراحت‏کننده است.

و به خاطر همين ارزش‏هاست که خداوند آنان را از شر و سختي آن روز نگهداري مي‏کند و در حالي که با طراوت و شادمانند از آنان استقبال مي‏نمايد.»

و بدين سان در اين آيات، برترين بانوي عصرها و نسل‏ها به عنوان محور و مام گرانمايه‏ي «ابرار» و «عباد الله»، يعني نيکان و بندگان شايسته و برگزيده و بي‏نظير بارگاه خدا به تابلو مي‏رود و با اين ويژگي‏هاي افتخارآفرين ستوده مي‏شود:

۱- با ويژگي اهميت دادن به وظايف و مسئوليت‏هاي گوناگون ديني و اخلاقي و اجتماعي. «و يوفون بالنذر»

۲- با ويژگي ايمان عميق به جهان ديگر و حسابرسي خدا و پاداش و کيفر انديشه و

 

عملکردها و گفتار سازنده يا ويرانگر. «و يخافون يوما کان شره مستطيرا» ۳- با ويژگي بشردوستي و مردم‏خواهي و محروم‏نوازي و محروميت‏زدايي و مقدم داشتن توده‏هاي محروم بر خود و فرزندان گرانمايه‏اش و اهميت دادن به مستحبات تا چه رسد به واجبات و وظايف «و يطعمون الطعام علي حبه»

۴- با ويژگي اخلاص و توحيد ناب، اين گوهر ناياب و اين آيينه‏ي روحبخش عمل «انما نطعمکم لوجه الله»

۵- با ويژگي ايمان به معاد و جهان پس از مرگ و پاداش پرشکوه پروردگار که جهت‏دهنده و سازنده و پردازنده‏ي انسان‏هاست و به گفتار و انديشه و عملکرد او هدف مي‏بخشد «انا نخاف من ربنا يوما»

۶- با ويژگي شکيبايي و پايداري در راه خدا و ارزش‏هاي الهي «و جزاهم بما صبرواجنه»

۷- و آن‏گاه مقام والا و مدال افتخار و پاداش پرشکوهي را که در برابر اين ويژگي‏ها به آنان ارزاني داشته است همه را برمي‏شمارد.

«ان الا برار يشربون من کاس کان مزاجها کافورا عينا يشرب بها عباد…يوفون بالنذر…فوقاهم الله شر ذلک اليوم و لقاهم نضره و سرورا

و جزاهم بما صبروا جنه و حريرا… ان هذا کان لکم جزآ و کان سعيکم مشکورا…» [۲] .

نيکان از جامي مي‏نوشند که با عطر خوشي آميخته است، از چشمه‏اي که بندگان خاص خدا از آن مي‏نوشند….

اين پاداش پرشکوه خدا براي شماست، و کوشش خالصانه‏ي شما اي خاندان پيامبر، پذيرفته شده است.

۷- و سرانجام آن حوريه‏ي انسان‏نما را از مصاديق بارز شايسته‏ترين و وارسته‏ترين بندگان خدا و الگويي جاودانه براي عصرها و نسل‏ها به تابلو مي‏برد،همان گونه که همتاي گرانقدر و فرزندان قهرمانش را.

آنچه در شان نزول آيات آمد روايتي است که با اندک تلخيص و تغيير در «الغدير»[۳] . به عنوان «قدر مشترک» ميان انبوه روايات در اين مورد رسيده است، و در همان جا نام ۳۴ تن از دانشمندان معروف اهل سنت آمده است که اين حديث را در کتاب‏هاي معتبر خويش آورده‏اند و نام کتاب و صفحه و چاپ آن نيز قيد شده است.

با اين بيان روايت مورد اشاره از روايات معروف و مشهور و متواتر ميان اهل سنت است، تا چه رسد به دانشمندان شيعه.

[۱] سوره‏ي انسان، آيه‏ي ۲۶- ۱٫

[۲] سوره‏ي انسان، آيه ۲۶- ۱٫

[۳] الغدير، ج ۳، ص ۱۰۷؛ احقاق الحق، ج ۳، ص ۱۵۷

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *