خانه / اسلايد / تاثير شناخت نفس در تهذيب اخلاق

تاثير شناخت نفس در تهذيب اخلاق

تاثير شناخت نفس در تهذيب اخلاق

مرحوم نراقي مي‌فرمايد: شناختن خود، موجب شوق به تحصيل کمالات و تهذيب اخلاق و باعث سعي در دفع رذايل مي‌گردد، زيرا آدمي بعد از آن که حقيقت خود را شناخت و دانست که حقيقت او گوهري است از عالم ملکوت که به اين عالم جسماني آمده، به اين فکر مي‌افتد که چنين جوهري شريف را عبث و بي فايده به اين عالم نفرستاده و در اين صندوقچه بدن قرار نداده اند. پس درصدد تحصيل فوايد تعلق نفس به بدن برمي‌آيد و خود را به تدريج به سر منزل شريفي که بايد مي‌رساند.

اگر بگويي که خود را شناخته‌ام و به حقيقت خود رسيده‌ام اين از بي خبري است، چنين شناختي را کليد سعادت نيست. و اين شناسايي تو را به جائي نرساند؛ چرا که ساير حيوانات نيز با تو در اين شناختن شريکند. زيرا تو از ظاهر خود جسم ظاهري سر و گردن و چشم و پوست و… و از باطن خود نمي‌داني مگر اين قدر که‌: چون گرسنه شوي غذاطلبي، و چون بر كسي خشمناك شوي درصدد انتقام برآيي، و چون شهوت بر تو غلبه كند مقاربت خواهش نمايي و امثال اين‌ها، و همه حيوانات با تو در اين‌ها شريکند. پس هرگاه حقيقت تو همين باشد، از چه راه بر «سباع» و «بهائم» مفاخرت مي‌كني؟ و حال اين‌كه در اين صفات و عوارض، بسياري از حيوانات بر تو ترجيح دارند.

خداوند مي‌فرمايد: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَي كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً»؛ به يقين فرزندان آدم را كرامت داديم و آنان را در خشكي و دريا [بر مركب‌هايي كه در اختيارشان گذاشتيم] سوار كرديم‌، و به آنان از نعمت‌هاي پاكيزه روزي بخشيديم‌، و آنان را بر بسياري از آفريده‌هاي خود برتري كامل داديم.

مي‌فرمايد: «ما تفضيل داديم بني آدم را بر بسياري از موجودات». پس بايد حقيقت خود را طلب كني که از كجا آمده‌اي، به كجا خواهي رفت، تو را براي چه آفريده‌اند و اين اعضا و جوارح را به چه سبب به تو داده‌اند و زمام قدرت و اختيار را به چه جهت در كف تو نهاده‌اند.

و بداني كه سعادت و هلاكت تو در چيست؟

و بداني كه اين صفات و ملكاتي كه در تو جمع شده‌اند، بعضي از آن‌ها صفات به‌ايم، و برخي صفات درندگان، و بعضي صفات شياطين، و پاره اي صفات فرشتگانند.

و بشناسي كه: كدام يك از اين صفات، شايسته و سزاوار حقيقت تو و باعث نجات و سعادت توست تا در استحكام آن بكوشي. و كدام يك عاريت‌اند و موجب خذلان و شقاوت، تا در ازاله آن سعي نمايي.

و بالجمله آن‌چه در آغاز كار، براي طلب سعادت و رستگاري لازم است آن كه: سعي در شناختن و پي بردن به حقيقت خود نمايي، كه بدون آن به سر منزل مقصود نتوان رسيد.

 

همچنین ببینید

استقامت وپايداري پيامبر(ص)براي هدايت مردم وتثبيت دين

استقامت وپايداري پيامبر(ص)براي هدايت مردم وتثبيت دين اگرچه همه رسولان الهي در راه انجام مأموريت …

دعا مهمترین وسیله ارتباط بنده با معبود است

🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹 🌹🌱🌹 🌹🌱 🌹دعا مهمترین وسیله ارتباط بنده با معبود است. برای اینکه دعای انسان …

عظمت دریای معارف قرآن

  عظمت دریای معارف قرآن قرآن به مانند دریایی است ، در کنار دریا، سنگ‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.