خانه / اسلايد / اعتکاف، جلای جان 

اعتکاف، جلای جان 

اعتکاف، جلای جان

اعتکاف در لغت و اصطلاحات:
اعتکاف در لغت:
از ماده « عَكَفَ یعْكِفُ و یعْكُفُ عكْفاً و عُكُوفاً» به معنای مواظبت و ملازمت با تعظیم، گوشه نشینی، منع و حبس است.
در مفردات آمده: «العُكُوفُ  الإقْبالُ عَلَى الشَّی ءِ وَ مُلازَمَتُهُ عَلَى سَبیلِ التَّعْظِیمِ لَهُ» یعنی روى آوردن بر چیزى و ثبات بر آن بصورت بزرگداشت و تعظیم آن.
اعتكاف در اصطلاح:
وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ  عاكِفُونَ  فِی الْمَساجِدِ
عاكف و معتكف كسى است كه خود را بقصد عبادت در مسجد حبس كند و از آن بیرون نرود.
و در اصطلاح فقه و شرع عبارت است از: «توقف در مساجد براى عبادت با شرایطى خاص مى باشد كه اقلّ آن سه روز است و کمتر از آن نمی شود و در طرف مقابل، كثرت آن حدّى ندارد و آنچه مسلّم است؛ هر دو روز كه به اعتكاف اضافه شود، روز سوم آن واجب مى گردد.

مثلاً اگر پنج روز اعتكاف كرد باید روز ششم را نیز اعتكاف كند و اگر هشت روز كرد باید روز نهم را نیز اضافه كند و الخ. و شرط آن روزه داشتن و ترك بعضى دیگر از لذائذ است.
این خلوت و عبادت تأثیر عمیق و به سزایی در تصفیه روح و توجه مختص به حضرت ربّ الارباب دارد. البته این عبادت در اصل از مستحبات است امّا در برخى از موارد استثنایى هیئت و شکل وجوب به خود مى گیرد. در آیه مذکور نیز به یکی از آداب و شرائط آن كه عدم آمیزش با زنان (اعم در شب یا روز) است اشاره شده آنهم به دلیل ارتباط و پیوندى كه با مساله روزه دارد.
و نیز از ملزومات آن این است که حتماً این عبادت در مسجد باید باشد و مسجد نیز باید مسجد جامع شهر باشد نه مسجد محله و بازار (برخی از فقها فقط به چهار مسجد مكه، مدینه، كوفه و بصره منحصر كرده و فرموده اند در سایر مساجد، اعتکاف را بقصد رجاء بجای آورند) و باید پیوسته در مسجد باشد و جز براى ضرورت خارج نشود اگر عمداً بدون ضرورت خارج شود باطل است …
اعتکاف در قـرآن
در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارند که اصطلاح اعتکاف در آنها بکار برده نشده است؛ اما بر حقیقت اعتکاف که خلوت نشینی و دوری موقت از مردم و اشتغالات است، تأکید دارد؛ مانند: سوره یوسف، سوره اعرافاع داستان اصحاب کهف ، خلوت نشینی حضرت ابراهیم،  حضرت مریمو … .در تمام این آیات بشارت داده شده است که این اعتزال و خلوت نشینی، برای ایشان برکات و اثرات فراوانی داشته است.
مرحوم علامه طباطبایی(ره) ذیل آیه « فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَیها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیا».
كلمه «حجاب» به معناى هر چیزى است كه چیزى را از غیر بپوشاند و از این كلمه چنین بر مى آید كه گویا مریم خود را از اهل خویش پوشیده داشت تا قلبش براى اعتكاف و عبادت فارغ تر باشد، هم چنان كه جمله «كُلَّما دَخَلَ عَلَیها زَكَرِیا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً»  نیز بدان اشاره دارد.

همچنین ببینید

استقامت وپايداري پيامبر(ص)براي هدايت مردم وتثبيت دين

استقامت وپايداري پيامبر(ص)براي هدايت مردم وتثبيت دين اگرچه همه رسولان الهي در راه انجام مأموريت …

دعا مهمترین وسیله ارتباط بنده با معبود است

🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹 🌹🌱🌹 🌹🌱 🌹دعا مهمترین وسیله ارتباط بنده با معبود است. برای اینکه دعای انسان …

عظمت دریای معارف قرآن

  عظمت دریای معارف قرآن قرآن به مانند دریایی است ، در کنار دریا، سنگ‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.