خانه / درس‌ها و جلسات / باطن پاک و نوراني، در ظاهر هم اثر مي‌گذارد

باطن پاک و نوراني، در ظاهر هم اثر مي‌گذارد

باطن پاک و نوراني، در ظاهر هم اثر مي‌گذارد
انساني که باطن پاکي داشته باشد، اين پاکي در تمام اعضا و جوارحش تأثير مي‌گذارد و نور عبادت نيز به باطن او سرايت مي‌کند، لذا در حرف زدن، راه رفتن و رفتار با ديگران داراي متانت و آرامش خاصي مي‌گردد. لقمان در سفارش‌ها به پسرش، به جزئي‌ترين رفتار او يعني راه رفتن نيز اشاره مي‌کند و مي‌فرمايد:
اي پسرک من! اگر عمل تو هموزن دانه خردلي در درون صخره‌اي يا در آسمان‌ها يا در زمين باشد، خدا آن‌را مي‌آورد، همانا خدا بس دقيق و آگاه است.
اي پسرک من! نماز را بر پا دار و امر به معروف و نهي از منکر کن و از آسيبي که در سختي‌ها به تو مي‌رسد صبر کن‌، که اين‌ها اراده را قوي مي‌کند. سپس به او مي‌گويد:
«وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ»؛ [بر آن‌چه از مشکلات و سختي‏ها] به تو مي‏رسد شكيبايي كن‌، كه اين‌ها از اموري است كه ملازمت بر آن از واجبات است. متكبرانه روي از مردم برمگردان‌، و در زمين با ناز و غرور راه مرو‌، همانا خدا هيچ خودپسند فخرفروش را دوست ندارد و در راه رفتنت ميانه‏رو باش و از صدايت بكاه… .
پس طهارت ظاهري و باطني به آرامش و نورانيت کمک مي‌کند.

همچنین ببینید

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

انواع هدایت در قرآن :

?انواع هدایت در قرآن : در قرآن مجید دو نوع هدایت مطرح شده است : …

قرآن نور و هدایت است

?قرآن نور و هدایت است خداوند در وصف کلام خود می فرماید: ✨✨يَهْدِي بِهِ اللَّهُ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *