ارتباط آیه مباهله و آیه تطهیر
🌷علامه طباطبائی ره در مورد آیه مباهله می گوید:
رسول خدا در مقام امتثال این فرمان
از
🌷«انفسنا» به غیر از علی
و از «نسائنا» بجز فاطمه سلام الله علیها
و از «ابنائنا» بجز حسنین علیهمالسلام را نیاورد،
👈معلوم میشود. برای کلمه اول به جز علی و برای کلمه دوم به جز فاطمه سلام الله علیها و از سوم بجز حسنین علیهمالسلام مصداق نیافت
🌷 و کانه منظور از «ابناء» و «نساء» و «انفس» همان اهل بیت رسول خدا بوده،
👈همچنان که در بعضی روایات به این معنا تصریح شده،
🌷بعد از آن که رسول خدا نامبردگان را با خود آورد عرضه داشت:
🙏«بارالها ایناناند اهل بیت من»،
چون این عبارت میفهماند پروردگارا من بهجز اینان کسی را نیافتم تا برای مباهله دعوت کنم.
👈نظر علامه طبابطائی ره را برخی از نقل های جریان مباهله که به نزول آیه تطهیر در ان روز نیز اشاره کرده اند، تایید می کند.
👈به عنوان نمونه شیخ عباس قمی در وقایع الایام می گوید:
👈«روز ۲۴ ذی الحجه بنابر اشهر، روزيست است كه مباهله كرد و رسول خدا صلی الله علیه و آله با نصارى (نجران)
و پيش از آن كه خواست مباهله كند، عبا بر دوش مبارك گرفت و حضرت امیرالمومنین علیه السلام و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسين عليهم السلام را داخل در زير عبا نمود
🙏و گفت: پروردگارا! هر پيغمبرى را، اهل بيتى بوده است كه مخصوصترين خلق خدا بوده اند به او، خداوندا اينها اهل بيت منند.
🙏پس از ايشان برطرف كن شك و گناه را و پاك كن ايشان را پاك كردنى.
👈پس جبرئيل نازل شد و آيه تطهير در شان ايشان آورد.
🌷 پس حضرت رسول صلی الله علیه و آله اين چهار بزرگوار را بيرون برد از براى مباهله.»
[۹/۵، ۶:۴۱] زرگر م: 👈همچنین زمخشری در تفسیر کشاف ذیل آیه مباهله از عایشه نقل میکند که:
🌷حضرت رسول(ص) در روز مباهله بیرون آمد و عبایی از موی سیاه پوشیده بود چون امام حسن رسید،
او را در ذیل عبای خود جای داد، سپس امام حسین رسید، او را نیز در ذیل عبای خود جای داد،
و پس از آن، فاطمه و سپس علی؛
🙏آنگاه گفت: إِنَّمَا یرِیدُ اللَّـهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَ کمْ تَطْهِیراً
(سوره احزاب۳۳/آیه۳۳)
(ترجمه: جز این نیست که خداوند میخواهد از شما اهل بیت هر پلیدی را بزداید و شما را به شایستگی پاک گرداند.)
اين آيه ، هم نشانه فضيلت اهلبيت عليهم السلام است
و هم نشانه آشكارى است كه پيامبر رحمةللعالمين است.
🌹امام زمان(عج) هم رحمةللعالمين است
و اين كه مىگويند امام زمان(عج) مىآيد و خونريزى مىكند، حتماً باطل است.
🌹امام زمان، جانشين پيغمبرى است كه رحمةللعالمين است.
🌹حضرت امير در نهج البلاغه مىفرمايد:
«وقتى حضرت مىآيد، عقول مردم را كامل مىكند
و مردم ايمان مىآورند.
👈 تعدادى از لشكر سفيانى و دجال در جنگ كشته مىشوند كه آن هم قبل از ظهور حضرت است؛
🌷 اما وقتى حضرت بيايد، يك حكومت عدل جهانى ايجاد مىكند و حكومتهاى ديگر هم با رضايت و از روى رغبت، ايمان مىآورند.
🌹در هر صورت، با توجه به اين آيه شريفه،،
پيغمبر مأمور است سه گروه را بياورد.
اگر گروه چهارمى را بياورد، پيغمبر گناه كرده و از فرمان خدا، سرپيچى كرده است و اگر كمتر هم ببرد، باز هم سرپيچى از فرمان خدا كرده،
🌷حال بايد ديد كه حضرت چه كسانى را براى مباهله برده بود؟
۱٫ «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ»؛ از فرزندان، پيامبرصلى الله عليه وآله، امام حسن و امام حسين عليهم السلام را با خود بُرد.
🌹براساس اين كه حسنين عليهم السلام به دستور پيامبر در آن واقعه حضور داشتند و قرآن تعبير نموده است كه پيامبر فرزندان خود را ببرد،
🌹 جواب آن سؤال معلوم مىشود كه نوه دخترى هم فرزند پدر بزرگ است و الا پيامبر بايد مىگفت: من بچه ندارم و اينها مال داماد من هستند.
🌷بنابراين، همانطور كه به سيدهايى كه از طريق پدر به پيامبر مىرسند، به عنوان فرزندان و نسل پيامبرصلى الله عليه وآله احترام گذاشته مىشود، 🌹لازم است به كسانى كه مادرشان سيد است نيز احترام گذاشت؛
اگرچه از نظر فقهى، به آنها خمس تعلّق نگيرد.
🌷در نتيجه در محرم بودن و انتساب نوادگان به يك شخص فرقى بين نوه دخترى و پسرى وجود ندارد.
🌹همانگونه كه نوه پسرى به انسان محرم است و از نسل وى محسوب مىگردد نوه دخترى نيز چنين است،
بايد توجه داشت كه همه امامان عليهم السلام
نوه دخترى پيامبر هستند
🌹و با وجودى كه امام حسن و امام حسين عليهم السلام نوه دخترى رسول خدا بودند در آيه مورد بحث از واژه «ابناء» استفاده گشت كه به معناى پسران است.
۲٫ «وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ»؛
🌷پيغمبر علاوه بر دختران و ديگر زنان خويشاوند خود، نُه زن داشت.
در قرآن نيز لفظ جمع آمده است
و اين نشان مىدهد كه از ميان زنان،
هر كدام شرايط را داشته باشد،
بايد او را ببرد و اگر صد زن هم از اهلبيت او حساب مىشدند، بايد آنها را ببرد. .
🌷(-(اين جمع آوردن نكته دارد)-).
با وجود اين كه در آيه لفظ جمع آمده،
اما پيغمبر فقط زهراعليها السلام را برده،