خانه / اسلايد / دعوت انبیا چیست؟

دعوت انبیا چیست؟

دعوت انبیا چیست؟
اگر پرسیده شود اصل دعوت تمام انبیا چیست؟ باید بگوییم: «دعوت به توحید»؛ یعنی معرفت خدا، مبارزه با ظلم و ستم، و جهاد در راه پروردگار. کربلا هم امتداد آن منهجی است که جنگ بین حق و باطل است. در حقیقت روز عاشورا حضور جدید حضرت آدم و حضرت نوح و حضرت ابراهیم و حضرت موسی و حضرت عیسی و حضرت محمد و حضرت علی‌ می‌باشد.
اتصال امام حسین به تمام انبیا، و سلام بر ایشان که در زیارت وارث می‌خوانیم، بدین سبب است که «نقطه اتصال همه حرکت‌ها و مبارزات الهی از حضرت آدم تا حضرت خاتم در یک تجسید و شکل جدید، در قیام عاشورا به نمایش در آمده است؛ زیرا هدف تمام انبیا، در روز عاشورا خلاصه می‌شود».
پس امام حسین وارث خط انبیا و جد بزرگوارشان، و حضرت علی و حضرت زهرا و برادر گرامی‌شان امام حسن می‌باشد. در سوره حدید می‌خوانیم:
{لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ}؛
همانا ما پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب و ترازوى (تشخيص حق از باطل) نازل كرديم تا مردم به عدالت برخيزند.
قسط به معنای عدالت اجتماعی است و رسالت تمام انبیا برای برقراری عدالت اجتماعی در جامعه است.
بنابراین؛ برقراری عدالت اجتماعی در جامعه میراث تمام انبیا است. و چون امام حسین وارث تمام انبیا است، وظیفه آن حضرت برقراری عدالت اجتماعی در جامعه می‌باشد. این‌جاست که باید با ظلم و ستم و طاغوت مبارزه کند تا عدالت گسترش یابد. می‌بینیم که قیام کربلا مبارزه با ظلم و ستم و طاغوت، و گسترش عدل الهی در جامعه بود.
بنابراین باید توجه شود که چرا گفته می‌شود: «کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا»؛ (هر زمینی کربلا و هر روز عاشوراست).
یعنی بیداری انسان‌ها از غفلت و ایجاد قدرت، درک و بینش و بصیرت، به گونه‌ای که قدرت تشخیص انسان‌های حقانی از منحرفین از حقیقت را داشته باشیم، نه این که بر اثر بغض و کینه رهبرِ دین را به نام دین کشته، و خانواده‌ای را که برای آزادی بشر از قید اسارت و ذلت و رذائل اخلاقی اقدام کرده‌اند، محبوس کنیم.
هر پیامبری رسالت پیامبر قبل از خودش را کامل‌تر می‌کند تا انسان‌ها به تکامل برسند. مثل این‌که هر کدام به ایستگاهی می‌رسید و وظایفش به پیامبر بعدی انتقال می‌یافت، تا این‌که زمان رسالت حضرت محمد فرا رسید که وظیفه‌اش گسترش اسلام و تکامل دین و اتمام نعمت وحی و هدایت انبیا است.
در قرآن مجید که آخرین کتاب آسمانی است می‌خوانیم:
{الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًاٌ}؛
امروز با [با نصبِ على بن ابى‏طالب به ولايت و امامت و حكومت و فرمانروايى بر امت] دينتان را براى شما كامل، و نعمتم را بر شما تمام كردم، و اسلام را برايتان به عنوان دين پسنديدم.
اما باز هم عده‌ای داشتند دین را از بین می‌بردند و آن را وارونه به مردم معرفی می‌کردند. آن‌ها به وسیله مبارزه با دین، تمام ادیان الهی را از مسیر اصلی خارج نموده و از هدف اصلی تهی کردند. دراین جا امام حسین با خون خودشان هدف همه پیامبران را زنده و درخت دین را آبیاری کردند. بنابراین امام حسین وارث صفات تمام انبیا است و مهدی هم وارث ایشان خواهد بود. وطبق آیه ۲۵ سوره حدید که می‌فرماید:
{لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ}؛
همانا ما پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب و ترازوى [تشخيص حق از باطل] نازل كرديم تا مردم به عدالت بر خيزند.
تمام انبيا و حضرت محمد یک هدف داشتند و آن برقراری عدالت و از بین بردن ظلم و ستم بود، که امام حسین با خون خود آن هدف را زنده کرد و به ثمر رساند. تا پرچم عدل الهی از دست تمام پیامبران یکی بعد از دیگری تا پیامبر خاتم و از حضرت محمد به حضرت علی و امام حسن و امام حسین و همین طور تا به دست امام زمان برسد؛ و در زمان حضرت مهدی است که دنیا پر از عدل و داد خواهد شد.
انهم یرونه بعیداً و نراه قریباً؛
آن‌ها آن‌ را دور می‌بینند و ما آن‌ را نزدیک می‌بینیم.
إن‌شاءالله ما هم بتوانیم در رکاب امام زمانمان مهدی موعود (روحی له الفداء) او را در عمل یاری نماییم؛ نه این‌که فقط به زبان بگوییم شیعه و از یاران توهستیم. همان‌طور که قوم بنی اسرائیل به حضرت موسی گفتند: تو به همراه خدایت با این کافران بجنگید و ما منتظر می‌مانیم! مبادا ما هم فقط با زبان بگوییم پیرو شماییم؛ ‌زیرا در آن زمان که امام حسین می‌فرماید: «هل من ناصر ینصرنی، هل من مغیث یغیثنا».
این یاری برای امور دنیوی و مادی نبوده، بلکه به منظور یاری دین و هدف تمام انبیا است، و این ندا هنوز هم در عالم پیچیده و تا آخر طنین خواهد داشت. برای همین است که عاشورا در سال ۶۱ هجری آغاز شد و همچنان ادامه دارد و تا ظهور عدل الهی در جهان پایان نخواهد یافت.
اللهم کن لولیک الفرج واجعلنا من انصاره واعوانه والمستشهدین بین یدیه.

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *