عاشورا از دیدگاه خاص
این دیدگاه از نظر دانشمندان و سیاستمداران شیعه و حتی غیرشیعه میباشد. عباس محمود عقاد میگوید:
اسم امام حسین مانند پرچمی شده که تمام ستمدیدگان آن را به دست گرفته و خود را تحت آن پرچم در آوردهاند و با شعارهای عاشورایی و درس گرفتن از عاشورا، علیه ظلم و طاغوت به مبارزه بر میخیزند؛ زیرا امام حسین رمز آزادگی و عزت نفس، رمز مقاومت و ایستادگی، و رمز مبارزه با ظلم و ستم است.
گاندی، مصلح بزرگ هند، میگوید:
برای مردم هند چیز جدیدی نیاوردم، بلکه حرکت و مبارزه من نتیجه تحقیقات و مطالعاتم درباره واقعه عاشورا بود.
دیگری میگوید:
قیام و مبارزه امام حسین فراتر از این است که مختص شیعیان و یا حتی مسلمین باشد و حتی بالاتر از این که بگوییم قیام حماسی امام فقط برای دین بود بلکه برای تمام انسانیت و بشریت میباشد.
وقتی نظرات دیگران را درباره واقعه کربلا میخوانیم، میفهمیم تمام آنهایی که از انسانیت دم میزنند، از واقعه عاشورا درس گرفتهاند.
محمد علی جناح، مؤسس دولت پاکستان، از همین منظر به قیام امام حسین نگاه میکند. خوب است به نظرات کسانی توجه داشت که شیعه نیستند، ولی از قیام امام حسین و روز عاشورا درس گرفته و از قیام آن حضرت در پیشبرد برنامههای خود استفاده کردهاند. اما متاسفانه بعضی از شیعیان که چند کلاسی درس خواندهاند و خود را متمدن میدانند، میگویند: چرا بعد از چهارده قرن، باید هنوز عزاداری کنیم! و حتی خجالت میکشند که به مجالس عزاداری بروند و یا سیاه بپوشند! یا میگویند باید به گونهای دیگر به مراسم عزاداری پرداخت تا در برابر ملتهای جهان خجالت نکشیم! آنها نفهمیدهاند که قیام امام حسین قیامی جهانی و برای همه مکانها و زمانهاست. آنان حق و حقیقت عاشورا را درک نکردهاند.
اما کسانی هستند که علیرغم مسلمان نبودن، حقیقت عاشورا را درک کردهاند؛ مانند ادیب مسیحی به نام آنتوان بارا که میگوید:
امام حسین شهید اسلام و شهید مسیحیت و شهید یهودیت و شهید تمام ادیان با تمام عقائد انسانی است.
کشیشی مسیحی نیز میگوید:
اگر امام حسین متعلق به مسیحیت بود، در هر شهر و دیاری به نام ایشان پرچمی میافراشتیم و بدین وسیله مردم را به آیین مسیحیت دعوت میکردیم.
آنان برای شخصیت آرمانی امام حسین احترام قائلند و میخواهند ایشان را سرمشق خودشان قرار دهند. بنایراین مسلمانان و شیعیان باید به شخصیتی همچون امام حسین روی آورند، و این به شناخت بیشتری از شخصیت حسین بن علی نیاز دارد. عاشورای حسینی را نمیتوان فقط در روضهها و نوحه خوانیها شناخت.
یک دانشمند مسیحی میگوید:
در قیام امام حسین انقلاب و جوششی است که به نادانی، پستی و ستم پایان میدهد. پس مردم جهان اگر امام حسین را بشناسند و راه ایشان را ادامه دهند و پیرو خط امامت و ولایت شوند، از نادانی، پستی و ستم نجات مییابند.
بنابراین، قیام و جانفشانی امام حسین برای حفظ ارزشهاست؛ یعنی همه انسانها میدانند که حق ارزش، و باطل ضد ارزش است. و متأسفانه در این زمان ارزشها جای خود را به ضد ارزشها دادهاند و باطل ارزش و حق ضد ارزش شده است. یعنی بعضی اشخاص «همراه حق بودن» را درک نمیکنند و مایه خجالت خود میدانند که بگویند مسلمان و شیعه هستند! در حالی که امام حسین در راه ارزشها و در راه حق به شهادت رسیده است.
یک مسیحی، شعری حماسی در وصف امام حسین سروده بود. وقتی همکیشانش به او اعتراض میکنند، وی میگوید: «اگر شیعه یعنی قیام علیه ظلم و ستم؛ من هم یک شیعه هستم».
پس شاید بتوان گفت: شیعه یعنی قیام علیه ستم و طاغوت، و درس انبیا و امام حسین به بشریت، قیام برای برپایی عدل الهی و گسترش آن در جهان بوده، و آن همان قیام علیه ظلم و ستم و طاغوت است.
این دانشمند مسیحی ادامه میدهد:
به جرأت میتوانم بگویم که هیچ حادثهای در دنیا مانند «قیام امام حسین» رخ نداده، که از آن درسها گرفته شود.
و چقدر از نویسندگان و شعرا، کتابها و شعرها در وصف قیام و حماسه کربلا و آرمانهای الهی ایشان نوشته و گفتهاند. و هر وقت انسانها میخواهند علیه ظلم و ستم و بیعدالتی قیام کنند، از همان پرچم و شعارهای کربلا استفاده میکنند. مقصود از پرچم، شعارها و آرمانهای حسینی است و وقتی اسم کربلا و عاشورا را میآوریم، یعنی پرچمی که علیه ظلم و ستم و استبداد است. از همین رو بودند شاعرانی که چون در مدح امام حسین شعر سرودند، زبانشان را بریدند و یا آنها را کشتند! زیرا گروهی نمیخواستند هدف امام حسین بازگو شود.
احمد شوقی، شاعر عرب، در منظومه لیلی و مجنون در پاسخ به کسی که از او میپرسد: چرا هر وقت از امام حسین میپرسم خاموش میشوی؟ میگوید: حسین را دوست دارم در حالی که دلم با او و زبانم علیه اوست. بعد ادامه میدهد: من زبانم را از مدح حسین بازداشتم تا مبادا بنیامیه آن را ببرند.
مقصود این است که امام حسین یک فرد نیست؛ زیرا درست است که آن حضرت حماسه عاشورا را آفرید، اما راه و روش و هدفی را که ایشان انتخاب کرده بود، مورد نظر و اهتمام است.
و بیشتر خلفا بخصوص خلفای عباسی یک نوع شیعه ستیزی داشتند؛ زیرا شیعه به معنای مبارزه با ظلم و طاغوت است و همین الان هم کسانی هستند که با نام شیعه و عقائد شیعه دشمنی دارند؛چراکه شیعه برضد ستم و استبداد قیام میکند. و این مبارزات در تاریخ همه انبیا به چشم میخورد؛ که «امام حسین تاریخ تمام انبیا را زنده کرد».
همچنین ببینید
هدایت تکوینی:
هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …
هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :
هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …
بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام
🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام 🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …