درس سوم
پی بردن از معلول به علت
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِوَفِي أَنْفُسِهِمْحَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗأَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ﴿٥٣﴾
(به زودى نشانههاى خود را در كرانههاى جهان و در نفوس خودشان به آنان نشان خواهيم داد تا براى آنان روشن شود كه بىترديد او حق است .
آيا بس نيست كه پروردگارت [با ارائه كردن حقايق تكوينى و دلايل طبيعى] بر همه چيز گواه است [كه تنها او آفريننده و بىنياز است و غير او مخلوق و از هر جهت نيازمند به اوست .]
مي فرمايد أيا همين كافي نيست كه خداوند بر هر چیز شاهد و ناظر است ؟.
برای شناخت و یکتائی خداوند هستی بخش دو نوع برهان ارائه می شود ، یکی از خود ذات پاک خداوند است ؛ و این برهان را در اصطلاح منطق برهان «لم» یا «لمی» نام گذارده اند ، که از مؤثر پی به اثر می برند. چنان که در مقابل آن برهان دیگری است بنام برهان «ان» و آن پی بردن از اثر به مؤثر است.