خانه / اسلايد / اسماء الله در قران

اسماء الله در قران

تفسیر عرفانی و تربیتی سوره حمد

اسماء الله در قران:

خوانده ایم که اسماء الله فضائل زیادی دارند وهر کس اسماء الله را بشمارد جایگاه او بهشت است.

در قرآن صد و پنجاه اسم خداوند بیان شده اما در روایات مختلف است در بعضی از روایت ۹۹ اسم،و در بعضی دیگر ۳۶۰ اسم و تا هزار اسم و چهار هزار اسم نیز برای خدا بیان شده که از مجموع روایات برمی آید که خداوند نامتناهی است و تجلیات و ظهورات اسماء وصفات و افعال او هم نامحدود هستند.

مقصود ما این است که در هنگام خواندن قرآن توجه به اسماء الله داشته باشیم و همین طور که قبلا بیان کردیم که معرفت به اسماء الله از مهمترین وغامض ترین علوم است ودرک آن آسان نیست.

اما برای شناخت خداوند و معبود حقیقی ضرورت دارد.و چون ما نمیتوانیم به ذات خداوند معرفت پیدا کنیم آنچه که مورد معرفت ماست اسماء و صفات الهی است یعنی بوسیله اسماء میتوانیم خدا را بشناسیم بهرحال اسماء ظهور و تجلی ذات خداوند هستند، و چون تجلی ذات خداوند لامتناهی است ،اسماء و صفات نیز نامتناهی هستند چنانچه افعال خداوند نیز لا متناهیند.

بنابراین تجلی و ظهور اسماء و صفات ذات خداوند نامحدود است.

در آغاز نکاتی راجع به اسماء

نقش اسماء برجسته تر از آن است که تصور شود.زیرا شناخت خدا، عبادت، سیر و سلوک، محبت به حق تعالی، توحید و … همه مربوط به اسماءالله است، نه ذات.

سرّ دیگراین که اسماءالله خواص و آثاری دارند که اگر کسی با آن ها آشنا شود و از آن ها بهره بگیرد، به طور قطع راه کمال را بر خود هموار کرده است.

پس موضوع این درسها

تآملی در قرآن برای شناخت خدا و توحید و اسماء الله الحسنی، و شناخت موحد حقیقی است که موضوع مهم قرآن هم رسیدن به همین معارف است برای رسیدن به تکامل و لقاء الله.وقتی در قران می خوانیم ( هو الاول و الاخر ) خداوند هم اول است و هم آخر.

اول همان مبدأ و آخر همان معاد و قرآن راهنما است معرفت اللهبرای اینست که انسان سیر الی الله کند و ارتباط انسان با خدا، که تخلق به اخلاق الله نموده وسعادت دارین نصیب اش بشود.

تعداد اسما الله :بیان میکنند که هرکس اسماء الله را بشمارد بهشت نصیب او میشود. باید دانست که اسماء الله فقط این الفاظ ظاهری نیستند.یعنی اگر ما لفظ اسم هادی را تکرار کنیم آیا هدایت نصیب ما میشود؟

مثال : خانمی را در نظر بگیرید ، شما به مهمانی میروید مثلا خانم خانه (دکتر است ) و هنرمند.آشپز ، و نقاش و خیاط و معلم ، مهربان است . و…

خدایی که له الاسماء الحسنی و هم رحمن است و هم رحیم است هم جواد است و هم غفار و و و و

همچنین ببینید

هدایت تکوینی:

هدایت تکوینی: به معنی ایصال به مطلوب و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از …

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است :

هدایت پروردگار نسبت به انسان چهار نوع است : 🍀 ۱ـ هدایت عام و تکوینی …

بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام

🔴 بهترین هدیه به امام زمان علیه السلام   🔵 آیت الله مصباح یزدی( ره) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *