تفسیر عرفانی و تربیتی سوره بقره
وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
نماز را بر پا می دارند و از آنچه به آنان روزى داده ايم انفاق میكنند.
اقامه نماز
دومین صفت متقین اقامه نماز
نماز وسیلهای جهت برقراری ارتباط انسان با خدا است.اگر انسان خدا را نشناسد قادر نخواهد بود که این رابطه را برقرار و یا حفظ کند.اقامه نماز مرحله بالاتری از نماز خواندن است.زیرا ادای نماز، انجام یکسری حرکات و تلاوت یکسری اذکار مشخص است.
کلا نماز شامل افعال و اذکار است.اما ریشه اصلی اقامه از قیام یا قوام است. قیام را به عنوان نقطه مقابل انحراف به کار میبرند و گاهی از قیام به معنی ایستادگی یاد میکنندکه ایستادگی به معنی استقامت و استواری میباشد.
چنانچه قرآن کریم نیز از این لفظ بارها یاد کرده است:قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ
بگو : من شما را فقط به يك حقيقت اندرز ميدهم [و آن] اينكه دو دو و يك يك براى خدا قيام كنيد ،اقامه نماز به معنی ایستادگی و استقامت در برابر گناه کردن است.
چنانچه خداوند کریم میفرماید:إن الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر، اگر نماز از فحشا و منکر جلوگیری کرد، یعنی هدف از برپایی نماز محقق شده، در غیر این صورت نماز اقامه نشده است.
متقین کسانی هستند که نماز را اقامه میکنند،چنانچه در زیارتنامه ائمه اطهار (ع) میخوانیم:«أشهد أنک قد أقمت الصلوة و آتیت الزکوة.»بنابراین، یکی از آثاری که اقامه نماز دارد، ایستادگی و استقامت است.
[۲/۲، ۱:۲۸] زرگر م: 📖 تفسیر عرفانی و تربیتی سوره بقره (۲۹)
🌻 قاعده فقهی
نماز در همه حال بر انسان واجب است، ….
هدف از وجوب نماز تأثیری است که بر روح انسان میگذارد و او را به فلاح و سعادت میرساند.
🍀در روز عاشورا زمانی که امام حسین(ع) در آن وضعیت بحرانی قرار داشتند،
یکی از اصحابشان فرا رسیدن وقت نماز را اعلام کرد، امام حسین(ع) در حق او این چنین دعا فرمود:
«خداوند تو را از نمازگزاران قرار دهد.»
🍀 از این دعای امام حسین(ع) بر میآید که اقامه نماز از نماز خواندن ظاهری بالاتر است .
آثار نماز
نماز دارای آثاری بر نفس انسان است. به این معنا که انسان را از پارهای از مسائل، یعنی فحشاء و منکر باز میدارد؛ اما اگر کسی در عین اینکه نماز میخواند و منکر هم انجام می دهد، مثلا دروغ بگوید و یا غیبت کند و یا گناهان دیگری را که قبح آنها متأسفانه از بین رفته، انجام دهد،
به این معناست که این فرد نماز را اقامه نکرده است